Kortare texter, fler bilder och tydligare besöksinformation. Så kan man sammanfatta Gamla Linköpings nya sajt. Den tidigare webbplatsen, som lanserades 2011, var omodern och svår att hitta på, menar Maria Hälleberg.
– På den tiden skulle det vara längre texter och små bilder men så ser inte webbsidor ut idag. Nu har vi anpassat vårt innehåll så att det ska bli tydligt och kännas lockande att hitta till våra smultronställen.
Den nya hemsidan är särskilt anpassad till barnfamiljer, som är Gamla Linköpings största målgrupp, men för den som är intresserad av de historiska byggnaderna går det även att fördjupa sig mer om dessa.
– Vi har som sagt skalat av en hel del information men vi har fortfarande kvar möjligheten att läsa mer om våra hus och lite av Linköpings historia. Vi har även fångat in företagarna i Gamla Linköping. Tidigare länkade vi bara till respektives hemsida men nu har vi samlad information om alla företag.
Ni lanserar en ny sajt mitt under en pågående pandemi. Finns det inte ”risk” att besöksantalet ökar när fler lockas till Gamla Linköping?
– Vi tycker att det känns viktigt att kunna presentera vårt friluftsmuseum digitalt nu när fler väljer att stanna hemma. På så sätt kan man göra ett digitalt besök hos oss.
Hur ser sommarplanerna ut för Gamla Linköping?
– Vi håller på med en riskanalys för sommaraktiviteterna, men vi tror att vi kommer att kunna lösa de flesta aktiviteter ändå. Självklart följer vi restriktionerna, men det är en stor fördel att det mesta hos oss sker utomhus. Vi har redan småstartat lite med vissa aktiviteter, bland annat tuff tuff-tåget där passagerna får sitta på rimligt avstånd från varandra.
Text: Emmilie Engström