Den 17 mars tog regeringen beslut om att undervisningen på alla kommunala gymnasieskolor och vuxenutbildningar från och med dagen därpå ska ske på distans. Beslutet togs på Folkhälsomyndighetens rekommendation för att dämpa spridningstakten av det nya coronaviruset, covid-19.
Turligt nog var det sedan tidigare beslutat om studiedag för alla gymnasieelever dagen efter beslutet vilket gav skolorna lite extra tid att planera och ställa om.
– Vi har god erfarenhet, bra verktyg och fantastiska medarbetare så för oss har omställningen till att jobba på distans gått bra. Vuxenutbildningarna i Linköping arbetar en hel del med fjärr- och distansundervisning även i normala fall så deras erfarenheter har varit särskilt värdefulla, säger Anders Jolby, utbildnings- och arbetsmarknadsdirektör i Linköpings kommun.
Stort eget ansvar
Maria Petersson och Jesper Svartz, lärare på Berzeliusskolan, har nu bedrivit undervisning på distans sedan 18 mars och börjar så smått bli varma i kläderna.
– Det som är svårt är framför allt att ställa om från att ha kommunikation med eleverna på plats i klassrummet till att ha en mer låst och ibland hackig kommunikation via video. Där upplever vi som lärare att det är svårare att läsa av om elever förstår och om vi når fram, särskilt till elever som kanske har lite svårare i ämnet, säger Maria Petersson.
– En annan mycket utmanande uppgift för oss lärare är att motivera elever att fortsätta engagera sig i sitt lärande, inte minst då exempelvis nationella proven inte blir av den här terminen. Distansundervisning bygger mycket på att eleven tar ett stort eget ansvar, säger Jesper Svartz.
"Vi lärare har lärt oss mycket under den här korta tiden", säger Maria Petersson.
Hur går en lektion till då? Olika lärare har naturligtvis olika upplägg för sina lektioner. För Marias och Jespers del kan en typisk lektion i naturvetenskapliga ämnen eller matematik starta med att läraren håller en genomgång i ett videomöte där eleverna deltar på distans. Genomgången görs antingen på tavlan i klassrummet som filmas via webbkameran eller via en presentation som delas på skärmen. Därefter kan en länk till en videolektion delas med eleverna som då får titta på den på egen hand.
– Läraren finns sedan kvar i videomötet för att svara på frågor och gå igenom på tavlan eller liknande, för de elever som behöver hjälp, säger Maria Petersson.
Skicka in "bevis"
Eventuellt samlas alla elever vid särskilda klockslag för gemensam genomgång igen. Lektionen avslutas ofta med någon form av uppgift eller avstämning, exempelvis via lärplattformen Google Classroom eller via en tjänst som heter Kunskapsmatrisen.
– Det är säkert stor skillnad mellan olika ämnen där till exempel grupparbeten och praktiska inslag förekommer i större utsträckning. I ämnet idrott och hälsa har elever bland annat fått göra fysisk aktivitet där de skickar in ”bevis” i form av en GPS-slinga på att de utfört exempelvis löpning eller cykling, eller att de skickar ett foto från utegymmet vid motionsspåret, säger Jesper Svartz.
Hur har eleverna reagerat på omställningen?
– Vår bild är att vissa elever tycker det fungerar bra, medan andra tycker det går sämre. Nästan alla upplever det dock som tråkigt – och då har vi bara varit igång ett tag. Men efter omständigheterna har vi en klart fungerande undervisning. Vi lärare har lärt oss mycket under den här korta tiden, säger Maria och Jesper.
– Jag vill rikta ett stort tack till elever, lärare och all annan skolpersonal som har varit så flexibla och behjälpliga i allt det här, säger utbildnings- och arbetsmarknadsdirektör Anders Jolby.
Text och foto: Johan Hermansson
Se en video om hur distansundervisningen kan gå till nedan.
Här samlar Linköpings kommun information med anledning av det nya coronaviruset: