”Ingång 23. BUP Sjukhusskolan” står det på skylten utanför porten. Tora Borén möter upp i entrén. Hon har arbetat här sedan 2008 och ingår i skolans arbetslag tillsammans med kollegorna Maja Johansson Gaimer, Andreas Svensson, Nina Lindberg och Anders Hedman.
Sjukhusskolan, som har funnits sedan början av 1960-talet, drivs av Linköpings kommun i Region Östergötlands lokaler. Precis som en vanlig skola lyder verksamheten under Skollagen där det tydligt framgår att alla barn, oavsett förutsättning, har rätt till undervisning.
– Vi finns till för barn och ungdomar som av olika anledningar vårdas på US. Vi undervisar alltså både elever på gymnasiet men också de som nyligen har börjat skolan, säger Maja Johansson Gaimer.
Maja Johansson Gaimer jobbar som lärare på Sjukhusskolan.
Svårt att inte bli berörd
Många av barnen som kommer till Sjukhusskolan har cancer. Att få ett sådant besked bidrar till stor oro för hela familjen och innebär många timmar på sjukhus.
– Vi träffar människor som befinner sig i sin värsta kris. Därför är det jätteviktigt att vi som lärare kan bemöta och respektera de känslor som finns hos barnet och föräldrarna. Det är en del av jobbet, säger Andreas Svensson.
Han menar att det är svårt att inte själv bli berörd och påverkad, och att öppenheten till kollegorna därför är extra viktig.
– Vi är ett härligt team som skrattar mycket tillsammans men också pratar om det som är tufft.
Att acceptera livets svårigheter är något som lärarna ständigt blir påminda om, särskilt vid dödsfall.
– Det händer att en elev som har gått bort dyker upp i tankarna. Men de får finnas med mig och det känns bra att de hälsar på, säger Tora Borén.
”Vi träffar människor som befinner sig i sin värsta kris."
Sjukhusskolan har ett nära samarbete med Barn- och ungdomspsykiatriska kliniken (BUP) och H.K.H. Kronprinsessan Victorias barn- och ungdomssjukhus. Varje morgon startar med en avstämning där lärarna får rapport om vilka barn som ligger inne på respektive avdelning samt elevernas mående och behov. Ingen dag är den andra lik, vilket gör det svårt för lärarna att planera undervisningen i förväg.
– Det är den största skillnaden mellan vårt jobb och hur lärare på en vanlig skola arbetar, där det istället är A och O att kunna planera sina lektioner i förväg, säger Maja Johansson Gaimer, men menar att det också är tjusningen med jobbet.
– För att trivas här måste man vara flexibel. När vi kommer till jobbet vet vi aldrig hur arbetsdagen ser ut. För oss är det viktigt att lyssna in och anpassa oss efter elevens hälsa.
Tillsammans med eleverna bildar skolan ett rockband. ”Det brukar vara väldigt uppskattat”, säger lärarna Maja Johansson Gaimer, Nina Lindberg, Tora Borén och Andreas Svensson.
Rockband med eleverna
Skolan har lektionssalar i anslutning till Barn- och ungdomspsykiatriska avdelningen och i Universitetssjukhusets huvudbyggnad på plan 15. Linköpings kommun har utrustat lokalerna med bibliotek och musik- och bildsal.
– Vi satsar mycket på det estetiska eftersom vi tror att det ger eleverna extra stimulans i den situation som de just nu befinner sig i. I musikrummet brukar vi bilda ett rockband, där vi tillsammans med barnen sjunger och spelar. Det är väldigt uppskattat, säger läraren Nina Lindberg, som tillsammans med Maja Johansson Gaimer främst arbetar med unga i olika psykiatriska tillstånd.
Viktigt med kontakt med ordinarie skola
Sjukhusskolan har omkring 200 elever per år. En del återkommer med jämna mellanrum, vissa går flera dagar i följd under en kort period medan andra barn bara är med någon enstaka skoldag.
– Vi arbetar verkligen individanpassat. En undervisning hos oss handlar inte om att stå framför tavlan och hålla en traditionell lektion i något specifikt ämne. Istället arbetar varje enskilt barn med egna uppgifter som de har fått från sin ordinarie skola, berättar Tora Borén.
Att ha kontakt med den vanliga skolan under sjukhusvistelsen är viktigt både för eleven, föräldrarna, ordinarie lärare och för personalen på Sjukhusskolan. Ambitionen är att erbjuda likvärdig undervisning som den ordinarie skolan och inte låta det sjuka stå i vägen. Sjukhuslärarna kan även vara med vid skolåtergång och då hjälpa till med att anpassa elevens ordinarie skolgång. När en elev drabbats av onkologisk sjukdom följer en sjukhuslärare med sjuksköterskorna ut för att informera skolpersonal och klasskamrater om sjukdom och behandling.
Specialpedagogen Tora Brodén har arbetat på Sjukhusskolan sedan 2008.
– Det gör vi både när eleven blivit sjuk och då kommer att vara borta ett tag, eller när barnet mår bättre och ska komma tillbaka till sin skola. Det brukar vara en trygghet både för eleven och föräldrarna att vi finns med, säger Tora Borén.
Hon berättar att en av de svåraste utmaningarna är att jobba med elever som behandlas för hjärntumör. Operationer och behandlingar påverkar ofta flera funktioner och kan även förändra personligheten.
– Den gruppen är svår. Många av barnen blir frustrerade när de inte känner igen sig själva. Det är också svårt att anpassa undervisningen om till exempel barnets minne, ork och koncentration har förändrats, säger Tora Borén.
Trots svårigheterna som de möter i vardagen är kollegorna rörande överens om att de har världens bästa arbete.
– Absolut, vi älskar vårt jobb. Här känner vi verkligen att vi gör skillnad varje dag. Vi vårdar det friska och på Sjukhusskolan får eleven vara elev och inte patient.
Text: Emmilie Engström
Foto: Jeppe Gustafsson