– Det är olyckligt att Trafikverket ännu en gång flyttar fram tidplanen för sträckan genom Linköping. Vi har tidigare tryckt på vikten av att inte få ytterligare förseningar, säger kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg (M).
Ostlänken och den nya stationen är en av de viktigaste frågorna för Linköpings stadsutveckling. Men eftersom Trafikverket har i uppdrag att utreda alla tekniskt gångbara lösningar för järnvägen, innebär det att en stor del av Linköpings innerstad berörs av de olika korridorer för järnvägen som Trafikverket arbetar med.
– Trafikverkets nu ändrade planering påverkar kommunens arbete med översiktsplaner, detaljplaner och bygglov i de områden som ses som tänkbara för järnvägen. Det innebär att byggaktörer med flera nu får vänta ännu längre på besked om kommande satsningar och investeringar, vilket inte är bra, säger samhällsbyggnadsdirektör Leif Lindberg.
Linköpings kommun har ett nära samarbete med näringslivet i arbetet med stadens utveckling.
– Att företag inte kan få besked om kommande satsningar på grund av de många korridorerna var ett problem och skapade stor osäkerhet redan innan beskedet om framflyttad tidplan. Att beslut om val av korridor nu ytterligare skjuts fram, är förstås mycket bekymmersamt ur denna synvinkel, säger biträdande kommundirektör Mikael Borin.
Fakta:
Enligt den förra tidplanen skulle ett beslutsunderlag för val av korridor ha presenterats i slutet av 2020. Denna tidpunkt är nu framflyttad till våren 2022. När beslut om korridor fattats påbörjas arbetet med att ta fram en järnvägsplan, vilket kan liknas vid arbetet med att ta fram en detaljplan för ett nytt bostadsområde.
Trafikverket har genomfört två samråd för sträckan genom Linköping. Ytterligare ett är planerat innan beslutsunderlaget ska presenteras. Samråden syftar till få in synpunkter från allmänheten i Linköping.
Uppdraget om att utreda ett system för nya stambanor i hela Sverige (inte bara Ostlänken) för en kostnad av 205 miljarder som just nu pågår, är ett utredningsuppdrag som Trafikverket fått av regeringen. Detta uppdrag hör inte samman med Trafikverkets besked om framflyttad tidplan för sträckan genom Linköping. Trafikverket ska presentera resultatet av regeringsuppdraget i början av 2021. Det är alltså inte ett genomförandeuppdrag, vilket betyder att Trafikverkets arbete med Ostlänken fortsätter utifrån tidigare fattade beslut om att Ostlänken ska byggas från Stockholm till Linköping.
Tidplan för Ostlänken i Linköping förskjuts
