Under våren 2022 överskreds regeringens miljökvalitetsnormer för utomhusluft på Hamngatan i Linköping. En av normerna säger att den tillåtna halten partiklar av typen PM10 i en kommun får överskridas max 35 dygn under ett år. I mars 2022 skedde 42 överskridanden av det tillåtna dygnsmedelvärdet på Hamngatan i Linköping. Till följd av detta blev Linköpings kommun ålagd av Naturvårdsverket att ta fram ett åtgärdsprogram för att undvika att miljökvalitetsnormen överskrids igen. Arbetet med att ta fram åtgärdsprogrammet startade under våren 2023 och under tisdagens sammanträde i kommunfullmäktige antogs programmet.
– God luftkvalitet är viktigt för att skapa en hälsosam och trivsam innerstadsmiljö. Därför känns det väldigt bra att vi gått till botten med problematiken på Hamngatan och antagit åtgärdsprogrammet för att förbättra luftkvaliteten, säger Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande i Samhällsbyggnadsnämnden.
Sju åtgärder
Under framtagandet av åtgärdsprogrammet har kommunen tagit hjälp av konsulten SLB-analys som är expert på frågor som rör luftföroreningar. Baserat på deras utredning har kommunen tagit fram sju åtgärder som utgör åtgärdsprogrammet:
- Test av vakuumsug
- Optimerad dammbindning
- Optimerad städning
- Sänkt hastighet på Hamngatan
- Halkbekämpning
- Dubbdäcksförbud på del av Hamngatan och minskat trafikflöde
- Kommunikation om luftkvalitet och hälsa
Åtgärder införs stegvis
Åtgärderna kommer att införas stegvis. Det kan bli så att vissa av åtgärderna inte genomförs alls till följd av att tidigare insatser redan gett önskat resultat. Åtgärderna som rör optimerad städning av gatan har redan påbörjats. En åtgärd som också planeras att testas redan 2025 är sänkt hastighet på Hamngatan. Hastighetssänkningen förväntas minska slitaget på vägbanan och därmed även mängden vägdamm som virvlar upp när fordon kör på vägen.
Även dubbdäcksförbud på del av Hamngatan (sträckan Drottninggatan-Järnvägsgatan) är en möjlig åtgärd i det antagna åtgärdsprogrammet. Dubbdäcksförbud är en åtgärd som har visat sig ha god effekt i andra kommuner och bedöms av experter vara den mest effektiva åtgärden för att förbättra luftkvaliteten.
– Vi vill helst undvika ett dubbdäcksförbud då det skulle ha stor påverkan för bilisterna och inte är helt enkelt att genomföra i praktiken. Vi har därför valt att avvakta med just den åtgärden. Vi ser att vi genom att implementera övriga åtgärder i åtgärdsprogrammet har goda möjligheter att uppnå kraven om god luftkvalitet. Ett dubbdäcksförbud kan dock bli ett alternativ om övriga åtgärder inte visar sig ge tillräckligt god effekt, avslutar Stefan Erikson (M).