Det aktuella företaget ansvarade för driften i bland annat Linghem, Sturefors, Bestorp, Brokind, Vikingstad, Ljungsbro/Berg och Nykil. I driftansvaret innefattas bland annat tömning av papperskorgar, gräsklippning och snöröjning. Företaget hade även ansvar för klottersanering i hela kommunen.
– Det känns såklart jättetråkigt att vår entreprenör gått i konkurs, vi har haft ett väldigt fint och välfungerande samarbete. Vi arbetar just nu för fullt med att hitta en lösning som kortsiktigt hanterar de akuta behoven och säkerställer att samhällskritiska funktioner upprätthålls. Parallellt hanterar vi den långsiktiga lösningen som innebär att handla upp nya framtida entreprenörer, säger Johan Svensson, enhetschef för drift och underhåll på Linköpings kommun.
Fokus på akuta åtgärder
Tills nya lösningar för driften i de berörda områdena finns på plats kommer fokus ligga på att hantera akuta åtgärder.
– Det kan alltid uppstå akuta situationer där driftsåtgärder behövs, det kan till exempel handla om träd som fallit över vägbanor eller brunnslock som flyttat på sig.Tills vi har nya lösningar på plats kommer fokus ligga på att hantera den typen av ärenden. Det innebär att den övriga driften i de berörda områdena kan komma att bli något eftersatt. Här ber vi om förståelse och tålamod. Vi jobbar på så snabbt vi kan och hoppas att ha nya lösningar på plats inom några veckor, säger Johan Svensson.
Vad ska jag tänka på om jag bor i ett berört område?
Akuta ärenden ska alltid rapporteras in via kommunens formulär för felanmälan. Ärenden som berör övrig drift som blivit eftersatt till följd av konkursen behöver inte rapporteras in.