Magnus Sjöberg har varit förvaltningschef för Verksamhetsstöd och service sedan förvaltningen bildades 2019. Hans uppdrag har varit att samla kommunens interna tjänster under samma paraply.
Är det något speciellt du vill lyfta när du ser tillbaka på dina år som förvaltningschef?
– Att bilda en ny förvaltning har varit en spännande resa och mycket har hunnit hända under de här åren. Men om jag ska lyfta en sak som jag tänker på är det etableringen och utvecklingen av kommunens medborgarservice Kontakt Linköping, det är jag väldigt stolt över. Många i kommunen har varit en del av det fina arbetet.
Service och bemötande
Hur skulle du beskriva ditt uppdrag för en blivande efterträdare?
– Som ett fartfyllt uppdrag där man behöver ha ett nyfiket förhållningssätt eftersom man träffar så mycket kollegor runt om i kommunen och ställs inför vitt skilda frågor. Sen är det ett uppdrag som andas service och bemötande, det är viktigt att hela tiden ha med sig.
Rekrytering av ny förvaltningschef genomförs av kommundirektören.
– Förhoppningen är att ny förvaltningschef kommer att finnas på plats under slutet av hösten och få en bra introduktion genom att gå bredvid Magnus under en period, säger kommundirektör Paul Håkansson.
– Magnus har gjort ett väldigt fint jobb med att bygga upp hela förvaltningen och nu är vi inne i en ny spännande tid där bland annat AI och tjänsteutveckling får utrymme, säger Paul Håkansson.