Linköpings lokala version av “Om krisen eller kriget kommer” innehåller information om hur vi i Linköping ska agera om det inte kommer vatten i kranen, om det sker ett omfattande strömavbrott, eller andra typer av samhällsstörningar. Där finns också råd och tips hur vi bör förbereda oss för en kris, så vi klarar av vardagen när det vi tar för givet inte fungerar.
– Vi är väldigt besvikna över leveransen, många har hört av sig till oss om att de inte har fått broschyren i brevlådan. Samtidigt är det i sammanhanget glädjande att så många, precis som kommunen, tycker att det här är en viktig fråga. Vi behöver alla bygga upp en beredskap för kris, säger kommunikationschef Fredrik Kliman.
Under veckan har kommunen fått meddelanden om en hel del adresser som inte fått broschyren. De adresserna har kommunen lämnat till distributören Svensk Direktreklam, SDR, som har gjort kompletterande utdelningar. I dialogen med SDR har det också framkommit att de inte når en del adresser. Det kan bland annat bero på att företaget inte har fått taggar till vissa flerfamiljshus, eller att de har nekats tillträde till vissa adresser, exempelvis en bostadsrättsförening.
Om det står "ej reklam" på brevlådan så ska broschyren ändå delas ut, eftersom det rör sig om samhällsinformation. Om den kommer tillsammans med reklam kan broschyren ligga mellan eller i reklamblad.
Ny distribution och fler platser att hämta på
– För att så många som möjligt av Linköpings hushåll ska få den fysiska broschyren kommer SDR göra en kompletterande utdelning. Planen är att det sker under helgen vecka 41. Håll utkik i brevlådan! Vi ser också till att det finns broschyrer att hämta på alla våra bibliotek, och planerar även för fler tillfällen att få ut den viktiga informationen om krisberedskap till alla Linköpingsbor. Det här är inte ett engångsjobb utan behöver pågå över tid, säger Fredrik Kliman.
– Våra kontrollmätningar visar inte några större mätbara avvikelser. Vi har distribuerat broschyren till över 80 000 hushåll och vi har tagit del av adresser till ett hundratal hushåll som saknar utskicket. Vi har förstått att upplevelsen är att många Linköpingsbor inte har fått broschyren. Vi är såklart måna om att våra kunder ska vara nöjda med de tjänster vi tillhandahåller och vi vill därför erbjuda oss att hjälpa till med en kompletterande distribution. säger Karin Sorte, marknadschef på Svensk Direktreklam.
Att få broschyren i brevlådan är inte det enda sättet att ta till sig av informationen. Det går bra att ladda ned broschyren, eller hämta den på någon av Kontakt Linköpings besöksytor:
- Huvudbiblioteket, Östgötagatan 5
- Berga, Herrgårdsgatan 3a
- Skäggetorps centrum
Den finns inom kort också att hämta på alla våra bibliotek.
Broschyren finns på lättläst svenska, samt översatt till arabiska, dari, engelska, persiska, somaliska och tigrinja. De versionerna finns att hämta på Kontakt Linköpings besöksytor, samt digitalt för nedladdning.