Hoppa till huvudinnehåll

Högt prioriterat att stärka tjejers resultat

3 september 2024 | Förskola & utbildning
Resultaten för eleverna i årskurs 9 går nedåt och det största tappet jämfört med tidigare år står tjejerna för. Arbetet med att skapa en djupare förståelse för orsakerna till nedgången har redan påbörjats för att kunna sätta in riktade åtgärder.

Foto: Getty Images

– Vi ser allvaret i situationen och kommer göra allt vi kan för att alla våra elever ska lyckas, säger Robert Bredberg, utbildningsdirektör.

– Vi vet att ökad psykisk ohälsa och hög frånvaro är en del av problemet och att vi måste vidta åtgärder. Men vi behöver också ta reda på fler faktorer som påverkar elevernas resultat negativt.

Hög frånvaro en av orsakerna

Arbetet med att utreda vad som ligger bakom nedgången i resultaten behöver först göras av skolorna. Efter att Utbildningsförvaltningen har gjort sina analyser kan man identifiera de problem som är gemensamma och behöver hanteras.

Det som står klart redan nu är att många av de elever som har låga resultat eller inte kommer in på gymnasiet har mycket hög frånvaro. För att kunna undervisa eleverna behöver de vara i skolan.

Förstärkt fokus på elevhälsa

En viktig del i arbetet är att stärka elevhälsan. Genom elevhälsans arbete ska eleverna ges stöd i förutsättningen att klara studierna. Dessutom ska det erbjudas fler förebyggande insatser för att främja mental hälsa och motverka stress och ångest.

– Tyvärr ser vi att fler unga mår sämre. Genom att tidigt upptäcka och stödja elever som behöver det kan vi tillsammans med vårdnadshavarna motverka att problem eskalerar, säger Robert Bredberg.

Stärkt stöd för tjejer

Matematiken är det enskilda ämnet där många elever har de största utmaningarna i att nå gymnasiebehörighet. Där görs stora insatser i alla åldrar och där ser kommunen redan resultat.

Två konkreta arbetssätt som kan hjälpa lärarna att tidigare upptäcka vad som behöver göras är kartläggning- och analysverktyg i både matematik och läsning. Det ena hjälper till att se vilka insatser som behövs inom matematik för att eleverna individuellt ska utveckla sina färdigheter, medan det andra hjälper läraren att utvärdera läsförmågan hos eleverna.

Båda verktygen hjälper läraren att snabbare komma till själva insatsen som behövs för varje enskild elev. På så sätt blir insatsen mycket mer effektiv och eleverna får mer tid till att arbeta med sina specifika utvecklingsområden.

– Insatser och aktiviteter kopplade till matematik, svenska/svenska som andraspråk och ökad närvaro är fortsatt högt prioriterade och behöver utvecklas kommande år för att bryta en negativ trend, säger Robert Bredberg.

Uppföljning och utvärdering

Under hösten kommer Utbildningsförvaltningen arbeta vidare med analyser och handlingsplaner.

– Vi ska göra allt för att ge eleverna bästa möjliga förutsättningar. Målet är att bibehålla bra betyg och god hälsa genom alla årskurser, säger Robert Bredberg.

Stabila resultat på gymnasiet

Avgångsbetygen på gymnasiet förblir samtidigt stabila och höga. Elever på yrkesprogram är fortfarande eftertraktade av arbetsgivare och har goda möjligheter att få jobb. De som har läst teoretiska program är väl förberedda för att uppfylla antagningskraven till högre utbildningar.

Senast ändrad den 3 september 2024

Senaste nytt

Wandt tar framtidsstaden ut i rymden
Här lär sig Europa av framtidsstaden Linköping
Nu blir de självkörande bussarna bokningsbara
Centrum, 700 bostäder och skola planeras när Ekängen växer
Kommunens föräldrastöd stärks
Sara Lövestam får pris till Tage Danielssons minne
Mer mat ska lagas på Linköpings vård- och trygghetsboenden
Så här ansöker du om kommunens stipendier
Wandt en av talarna när Linköping visar upp sig på konferens
Förväntat publikrekord när Bonfire Festival intar Linköping för tredje året