Hoppa till huvudinnehåll

Linköping i topp när det gäller service till näringslivet

25 april 2025 | Kommun & politik, Näringsliv
Sveriges kommuner och regioner (SKR) presenterade i onsdags nya siffror för näringslivets upplevelse av myndighetsutövningen i landets kommuner. Linköping ökar tio placeringar bland samtliga kommuner och hamnar på andra plats bland rikets tio största kommuner. Extra glädjande att Linköping därtill prisas för högst betyg inom serveringstillstånd.
Från vänster Louise Felldin, Annika Krutzén (M), Erik Åqvist och Kristina Edlund (S) från Linköpings kommun.

Från vänster Louise Felldin, Annika Krutzén (M), Erik Åqvist och Kristina Edlund (S) från Linköpings kommun.

Annika Krutzén (M), ordförande i social- och omsorgsnämnden kommenterar:

–  Att ständigt söka underlätta för näringslivet i Linköping är ett viktigt arbete. Jag är glad och stolt över att vi får ett kvitto på vårt arbete med ett högt betyg från branschen. Det visar på att vi har duktiga medarbetare som också gör sitt bästa för restaurangbranschen som har haft det tufft under en rad år.

Resultatet av 2024 års mätning visar att Linköpings företagare upplever att den service de får av kommunen ligger på en genomgående hög nivå med snittbetyget 77. SKR:s mätning är betydelsefull för landets kommuner då myndighetsutövningen ofta står för 8 av de 10 kontakter ett företag har med sin kommun.

Stor betydelse

– Att få direkt feedback från företagen har stor betydelse för vårt utvecklingsarbete för ett gott företagsklimat i Linköping. Vi har stora ambitioner och fortsätter arbetet för att tillsammans göra vår kommun ännu bättre. En plats där det ska vara enkelt att driva företag, där fler företag startas och där fler har jobb, säger kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S).

– Det som startade som ett utvecklingsprojekt för en mer serviceinriktad och rådgivande myndighetsutövning är idag en självklar del i förvaltningarnas ordinarie kvalitetsarbete. Vi har fått ett högt betyg av företagen de senaste åren men får aldrig tappa fokus på ständiga förbättringar. Vi arbetar brett för att underlätta för företagens kontakter med kommunen. Devisen är att det skall vara lätt att göra rätt, säger Louise Felldin, näringslivsdirektör.

SKR mäter nöjd kundindex (NKI) inom brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd och sedan förra året även lantmäteriärenden, där Linköpings kommun var initiativtagare till att området tillkom i mätningen. Inom samtliga områden ligger nu Linköping över, eller mycket över 70 som är SKR gräns för vad som betraktas som högt.

Bättre rustade

–  Vi har alltid ett högt tryck på vår myndighetsutövning eftersom det startas så många spännande utvecklingsprojekt i Linköping, inte minst i stadskärnan. När vår service till företagen blir effektivare, och vi uppfattas som lösningsorienterade, blir vi bättre rustade att möta framtiden. För Linköping kommer att fortsätta växa, var så säker, säger samhällsbyggnadsdirektör Leif Lindberg.

Linköping tog emot diplomet under torsdagskvällen när Stockholm Business Alliance hade ceremoni i Stockholms Stadshus.

Mer information om SKR Insiktsmätning - SKR öppna jämförelser - företagsklimat 2024:

 

Senast ändrad den 25 april 2025

Senaste nytt

Katarina Jonsson Bratu blir ny servicedirektör
Ny satsning ska bryta utanförskap i Skäggetorp
Så gick granskningen av kommunens konferenser
Krogar i kamp mot knarket
Det hände på fullmäktige i april
Näringslivsdirektör Louise Felldin väljer att sluta
Linköping leder vägen med AI-pilot för bygglov
Nytt militärhistoriskt museum i Gamla Linköping
Så vill Linköpings kommun använda AI