Hoppa till huvudinnehåll

Linköping satsar på förskolan – behovet av förskollärare är fortsatt stort

28 april 2025 | Förskola & utbildning
I en tid då många kommuner varslar personal till följd av minskade barnkullar, går Linköpings kommun i motsatt riktning. Här finns ett fortsatt behov av att öka andelen behöriga förskollärare.
Två förskollärare på förskolan

Engagerade förskollärare är en avgörande del i förskolans verksamhet. Sofia Lindén och Deeqa Hussein är två av alla medarbetare som gör skillnad för barnen i Linköpings kommun varje dag. “Det är något otroligt fint att få vara en förebild för barnen och känna att man kan påverka och hjälpa dem i sin utveckling”, säger Sofia.

– Vi ligger under rikssnittet när det gäller andelen förskollärare idag, och vi ser ett behov av att både öka antalet och få en jämnare fördelning av förskollärare inom kommunen. Vi vill ge förskollärare bättre förutsättningar i sina uppdrag som en del i att fortsätta förbättra arbetsmiljön för alla medarbetare i förskolan, säger Helén Petersson, avdelningschef förskola.

Det finns flera faktorer som gör att Linköpings kommun har möjlighet att fortsätta rekrytera medarbetare i förskolan trots att antalet barn i förskoleålder fortsätter att minska. Det handlar både om ekonomiska satsningar från politiken och det medvetna arbetet att prioritera tillsvidareanställningar istället för timvikarier.

– Vi har också minskat antalet förskolor för att inte ha mer lokaler än behovet är just nu. Det gör att resurserna kan läggas på personal istället för tomma lokaler. På så sätt kan vi använda pengarna där de behövs bäst för barnen, säger Helén Petersson. 

Helén Petersson vid ett trädPå Linköpings kommuns hemsida finns en stående rekryteringsannons för förskollärare. “Det ska alltid vara möjligt att komma och jobba som förskollärare i Linköpings kommun”, säger Helén Petersson, enhetschef förskola.

Kompetensutveckling för bättre förutsättningar

Det senaste året har Linköpings kommun gjort flera satsningar för att stärka förskollärarna i sitt pedagogiska uppdrag. Det innebär bland annat att planeringstid finns schemalagd för alla förskollärare och att man har påbörjat en kommungemensam utbildningsinsats med inriktning på förskollärares ledarskap.

–  Förskolläraruppdraget ser annorlunda ut idag mot vad det har gjort tidigare. Du behöver kunna leda både dina kollegor och undervisningen, så det prioriterar vi just nu för att ge förskollärare bättre förutsättningar i sitt uppdrag, säger Helén Petersson.

Utöver de kommungemensamma satsningarna görs även särskilt riktade insatser i Skäggetorp där andelen förskollärare är bland det lägsta och behovet att öka är stort. Där får alla förskolor en extra studiedag för att kunna lära och samverka kring de behov och utmaningar som finns i området. Förskollärarna får även möjlighet att studera på 10 procent av sin arbetstid för att utvecklas i sin yrkesroll.

– I Skäggetorp finns andra utmaningar än på andra platser i kommunen då en stor del av barnen har ett annat modersmål än svenska. Då blir förskollärarnas roll ännu viktigare för att tillsammans med övriga kollegor ge barnen de bästa förutsättningarna för lärande och utveckling.

Förskollärare med hjärta för Skäggetorp

Förskollärarna i Skäggetorp är positivt inställda till möjligheten att studera på arbetstid och tror att den kan bidra till många goda effekter i arbetet.

– Det är en otrolig möjlighet att få kunna studera under arbetstid och jag kommer självklart att ta vara på det. Just nu är jag inne på att ansöka till någon kurs inom ledarskap, säger Deeqa Hussein, förskollärare på förskolan Stiglötsgatan 33.

Två förskollärare på förskolan“Jag skulle nog vilja studera något inom flerspråkighet. Det tror jag skulle vara användbart för mig som förskollärare här i Skäggetorp”, säger Sofia Lindén.

Deeqa och Sofia trivs bra på förskolan Stiglötsgatan 33. De ser många anledningar till varför man ska söka sig till rollen som förskollärare just i Skäggetorp.

– Det finns jättemånga fördelar med att jobba här. Dels planeringstiden, men vi har också många nätverksträffar med andra förskollärare. Och nu de här tio procenten där man kan studera under arbetstid, så det är ännu en anledning till att söka, säger Deeqa Hussein.

– Och sen är själva förskolläraryrket i sig otroligt. Det är väldigt givande och man får så enormt mycket värme och kärlek från alla små juveler som vi har här på jobbet, säger Sofia Lindén.

Text och foto: Emilia Fogelqvist

 

Senast ändrad den 28 april 2025

Senaste nytt

Katarina Jonsson Bratu blir ny servicedirektör
Ny satsning ska bryta utanförskap i Skäggetorp
Så gick granskningen av kommunens konferenser
Krogar i kamp mot knarket
Det hände på fullmäktige i april
Linköping i topp när det gäller service till näringslivet
Näringslivsdirektör Louise Felldin väljer att sluta
Linköping leder vägen med AI-pilot för bygglov
Nytt militärhistoriskt museum i Gamla Linköping
Så vill Linköpings kommun använda AI