Ostlänken har planerats ända sedan 1990-talet men nu går projektet in i skarpt läge i och med att tågspåren börjar byggas i Järna. År 2029 börjar järnvägsspåren grävas i Linköping och i samband med det påbörjas en omfattande stadsomvandling.
– Ska vi få bukt med tågförseningarna och öka kapaciteten kommer det inte räcka med att rusta upp befintliga spår. Vi behöver nya järnvägar. Redan idag pendlar flera tusen Linköpingsbor till andra städer, säger Kristna Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande.
När Ostlänken är klar kommer man kunna ta sig mellan Stockholm och Linköping på drygt en timme samt Norrköping och Linköping på 14 minuter. Tågavgångarna kommer både bli tätare och fler. Fler människor kommer att kunna resa enklare, oftare och miljösmartare. Målet är att dubbelt så många som i dag ska resa med järnväg. Den nya tågbanan kommer medföra en större arbetsmarknad och fler arbetstillfällen i Linköping.
Innerstaden växer över Stångån
Det nya stationsläget och att de nuvarande järnvägsspåren i centrala Linköping tas bort gör det möjligt för innerstaden att växa över Stångån. Området mellan stadskärnan och den nya stationen, Stångebro samt delar av området norr om stationen upp till Gillbergagatan i södra Tornby , Vasastaden och Tannefors kommer att omformas och ge plats för nya bostäder, kontor, hotell, butiker, restauranger och annan service. Den fysiska omvandlingen kommer att påbörjas under 2030-talet.
– Vi står inför den största stadsomvandlingen i modern tid och vi bor i en kommun som fortfarande växer varje år. Den nya järnvägen ger en fantastisk möjlighet för Linköping och jag är glad över att det finns en stark politisk enighet kring Ostlänken, säger Kristina Edlund.
Kommunen utvärderar Trafikverkets förslag
Det är Trafikverket som bygger järnvägen medan Linköpings kommuns ansvar är att på bästa sätt utveckla och anpassa staden. Fram till och med den 11 november pågår Trafikverkets samråd för hur den nya järnvägen ska byggas genom Linköping. Kommunen utvärderar vad olika lösningar ger för effekter inom områden som till exempel stadsutveckling, miljö och trafik och ska senare i höst ge återkoppling till Trafikverket. I vår ska kommunen också besluta vilken lösning på järnvägen som man tycker bäst bidrar till Linköpings utveckling.
Linköpings kommun har under flera år, i tätt samarbete med Trafikverket, utrett olika alternativ och hur de påverkar kommunen. Bland annat finns alternativ med ett upphöjt läge där spåren vid stationsområdet går på bro, vilket gör att bussar och annan trafik kan passera under. Ett annat alternativ är att spåren läggs i marknivå och trafiken får passera över järnvägen på broar.
– Båda alternativen, upphöjda spår eller markförlagda spår, innebär såväl fördelar som utmaningar för kommunen. Vi ser fram emot att Linköpings kommun under våren 2025 landar i ett tydligt beslut om vilken lösning vi föredrar. Det kommer att ge oss en tydlig utgångspunkt i utvecklingen av vår framtida stad, säger Fredrik Sandberg, projektledare för Stadsbyggnadsprojekt Ostlänken.