– Steget från förskolan till skolan är stort, både för barn och föräldrar. Men vi kan skicka med dem en nyfikenhet, en grund rent kunskapsmässigt och en positiv känsla inför skolstarten, säger Malin Gustafsson, förste förskollärare i Ljungsbro förskolor.
Det är en uppgift som inte alltid är helt enkel. Barnen ska ha en grundläggande förståelse för språk och matematik, men också fungera tillsammans i grupp och veta hur man agerar i olika sociala situationer. Att kunna samarbeta, vänta på sin tur och lyssna på andra är färdigheter som är avgörande i skolan.
– Vi pratar mycket om att vara en bra kompis. Vi jobbar med vår gemenskap och lyfter barnens styrkor så att de kan hjälpa varandra. Det kan vara allt ifrån att hjälpa till med västarna innan utelek till att få hjälp i konstruktionslek av någon som är bra på det, berättar Malin.
Även om förskolan inte har någon renodlad ämnesundervisning på samma sätt som skolan, har de en läroplan som de jobbar utifrån, där språkutveckling och värdegrundsarbete är centrala delar. Undervisningen blir en del av leken på olika sätt, till exempel genom sagoberättande, rim och ramsor, spel och pussel eller affärslek.
– Vi vill skapa en nyfikenhet och grundläggande förståelse för språk och matematik. Det handlar inte om att de ska kunna läsa och räkna innan de börjar skolan, utan om att de ska ha en förståelse för begrepp, kunna resonera och våga pröva, förklarar hon.
Genom att spela spel med tärning kan eleverna träna på taluppfattningen. Den försvunna diamanten har blivit en favorit bland både stora och små.
En naturlig brygga
Den sista tiden på förskolan blir kopplingen till skolan lite tydligare. På Malins förskola får barnen vara del i en skolförberedande grupp där de jobbar mer specifikt mot särskilda mål, men också med trygghet inför skolstarten och gruppkänsla med de blivande klasskompisarna.
– Barnen får besök av pedagogerna från förskoleklassen, och vi har börjat bjuda tillbaka några av barnen som har slutat för att de ska kunna berätta om hur det är att gå i skolan. På så sätt får barnen både träffa sin framtida lärare och känna att det finns kompisar där som de känner igen.
Trots förskolans förberedande arbete kan steget till skolan ändå kännas stort för barnen.
– De går från en miljö där de känner alla pedagoger och kompisar till en skola med fler elever och nya vuxna. För vissa kan övergången kännas mindre än för andra, om man till exempel har äldre syskon där, men vi gör vad vi kan för att det ska kännas som ett roligt och spännande steg för så många som möjligt, säger Malin.
Malin Gustafsson, förste förskollärare i Ljungsbro förskolor
Text & foto: Emilia Fogelqvist