– Det är ett stort steg, inte bara för barnen utan också för deras föräldrar. Vi går från en miljö där man ofta känner alla till något som är nytt och lite större. Vår uppgift är att ta emot barnen på ett sätt som gör att övergången känns trygg, säger Veronica Möller, rektor på Tanneforsskolan.
Just förskoleklassen har en speciell roll inom skolans värld. Den fungerar som länken mellan lek och lärande, mellan förskola och skola. Här finns fortfarande mycket av förskolans struktur kvar, men dagarna är tydligare uppdelade i olika pass och man jobbar redan nu mot målen i årskurs ett.
– Vi jobbar mycket med styrd fri lek. Det kan vara sång, ramsor eller lekar – men allt har ett pedagogiskt innehåll. Vi tränar på samarbete, språk och matematik på ett lekfullt sätt, säger Veronica.
En trygg start
Förberedelserna inför skolstarten börjar tidigt. På Tanneforsskolan skickar de ut ett välkomstbrev och bjuder in till besök och vårdnadshavarmöte redan under vårterminen innan skolstarten.
– Vi försöker ge barnen en känsla för hur det kommer bli. De får komma hit och prova på en liten del av en vanlig skoldag – kanske lyssna på en saga, pyssla och leka. De träffar även personalen de ska ha till hösten. Det skapar trygghet, säger Aleksandra Antic. Hon är en av alla de lärare som kommer ta emot en förskoleklass till hösten.
För många barn är mycket redan bekant när höstterminen väl drar igång. Vissa har äldre syskon och känner till skolan väl, andra kanske har varit och lekt på skolgården under sommaren. Många börjar på fritids redan någon vecka innan skolstarten och får en slags mjukstart där de får lära känna miljöerna och personalen under mer avslappnade förutsättningar.
– Vi planerar så att rätt personal är på plats redan i början av augusti. Att mötas av ett känt ansikte när man kommer första gången betyder mycket, säger Veronica Möller.
Många av förskolans aktiviteter hänger med in i förskoleklassen, men kanske i lite annorlunda form. Det blir en trygghet för barnen att känna att “det här känner jag till sedan innan”.
Mer ansvar – och mer frihet
Trots att förskoleklassen fungerar som en slags brygga är skillnaderna mellan förskola och skola ändå tydliga. Det är nya lokaler, nya vuxna, nya regler och nya förväntningar.
– I förskolan har barnen mycket vuxenstöd nära hela tiden. Här har de mer frihet, men också mer ansvar. De är inte lika övervakade hela tiden, säger Veronica.
Det ställs också andra krav på självständighet. Barnen behöver kunna klä på sig själva, veta var deras saker är och ta mat i matsalen. Veronica fortsätter:
– Hemma hjälper vi föräldrar ofta till med allt – men ibland hjälper vi lite för mycket. Vi brukar lyfta det på första mötet: försök låta barnen öva på självständighet i vardagen. Det gör stor skillnad.
Även för föräldrarna blir det vissa skillnader.
– Man får inte längre höra varje dag hur det gick på toaletten eller vem man lekte med. Det blir färre personliga överlämningar, men vi försöker kompensera med till exempel Instagram, veckobrev och ett nära samarbete mellan fritids och skolan. Det kan kännas ovant, men vi finns där och hjälper till att skapa trygghet – både för barn och vuxna, säger Aleksandra.
Fokus på relationer
I förskoleklassen ligger stort fokus på det sociala – att bygga relationer, skapa trygghet och lära sig att fungera i grupp.
– Vi lägger mycket tid på att barnen ska lära känna oss och varandra. Att få in rutiner, förstå vad som förväntas, följa gruppen. Det är centralt. Ofta är det där vi kan märka en del utmaningar, att man gärna vill gå sin egen väg istället för att göra som alla andra, säger Veronica.
I skolan är förberedelserna inför det nya läsåret i full gång. Aleksandra (t v) vill gärna bjuda på lite pepp till alla nervösa föräldrar som går och väntar på skolstarten. “Det brukar gå bättre än vi vuxna tror – barnen är ofta mer redo än vi tänker oss."
Den magiska utvecklingen
Året i förskoleklass är fullt av utveckling. Barnen växer snabbt, inte bara kunskapsmässigt utan också i självförtroende, samspel och självständighet.
– Jag brukar säga att det händer något efter jul. Vårterminen bara rullar på – barnen hittar sin plats och det blir så tydligt hur mycket de vuxit, säger Aleksandra.
När läsåret börjar närma sig sitt slut möts lärarna inte längre av en grupp förskolebarn som börjat skolan. Det är skolbarn med många spännande år av lärande framför sig.