Projektet, under ledning av forskaren Sissela Nutley, har visat att elevers skärmtid kan tränga undan viktiga faktorer som sömn och fokustid. I skolprogrammet har eleverna fått lära sig konkreta strategier för att påverka psykiskt välmående och studievanor.
– Vi är mitt i analysarbetet av resultaten i detta nu, säger Sissela Nutley. Det är fantastiskt att Linköping har gett alla sina högstadieskolor möjlighet att delta, vilket kan hjälpa att etablera nya vanor.
Enkel och förebyggande metod
Personal på Linköpings kommunala högstadieskolor har utbildats i att använda läromedlet "Det syns inte", vilket har gett både elever och lärare verktyg för att reflektera över skärmanvändningens effekter.
– Det här arbetssättet har hjälpt oss att systematiskt stötta elevernas psykiska hälsa, vilket i sin tur bidrar till ett bättre lärande, säger Åsa Strömberg, elevhälsochef i Linköpings kommun.
Elevhälsochef Åsa Strömberg.
Nationella ambitioner
Efter besöket var skolministern Lotta Edholm (L) imponerad över Linköpings kommuns arbete.
– Det här är ett mycket viktigt och imponerande initiativ. Jag har tidigare haft kontakt med Sissela Nutley och var angelägen om att besöka Linköpings kommun när arbetet närmade sig sitt slut. Att arbeta evidensbaserat i svensk skola är avgörande, och att Linköping inkluderar högstadieskolorna i en forskningsgrund är både innovativt och engagerande. Det är något kommunen verkligen kan känna stolthet över. Om de positiva effekterna fortsätter att visa sig, ser jag ett stort värde i att undersöka hur detta kan spridas vidare på nationell nivå, säger Lotta Edholm.
Skolminister Lotta Edholm. Foto: Lennart Lundwall
Projektavslutning med hundratals lärare
Projektet som finansierats av Allmänna arvsfonden avslutas nu efter tre år, och den 13 november samlades över 500 lärare, chefer och rektorer på Folkungaskolan för att ta del av de preliminära resultaten som presenterades av forskaren Sissela Nutley. Elevhälsochefen Åsa Strömberg menar att projektet har varit framgångsrikt och att de deltagande skolorna är nöjda och planerar att fortsätta använda materialet. En av skolorna som kommer fortsätta arbeta utifrån materialet är Tornhagsskolan.
— Projektet har gett oss ett effektivt sätt att arbeta med elevers psykiska hälsa, vilket också främjar deras lärande. Materialet är lättillgängligt för både elever och skolmedarbetare och innehåller konkreta verktyg samt möjlighet till reflektion över skärmanvändning, säger Catrine Månsson.
Framtiden för projektet
Linköping planerar nu att utöka projektet till mellanstadiet och ser samarbete med vårdnadshavare som en viktig nyckel för att påverka elevernas digitala vanor och sömnmönster.
Projektet visar på vikten av att arbeta förebyggande och att ge både elever och medarbetare verktyg för att främja psykisk hälsa. Genom att utbilda om digital balans och öka fokus på välbefinnande kan vi skapa en bättre skolmiljö för alla.
Under våren redovisar forskarna de slutgiltiga resultaten från studien i en vetenskaplig rapport.