Tidigare arbetade Cecilia i 28 år som egenföretagare och drev bland annat en stadscamping i Norrköping. Där bodde många hemlösa, och hon hade tät kontakt med både gäster, hyresvärdar och socialtjänsten. På så vis fick hon erfarenhet av social problematik från flera perspektiv. Just boendefrågan har alltid engagerat henne, liksom viljan att förstå människor, och världen bättre. Med sin utbildning inom beteendevetenskap, psykologi och sociologi kunde hon därför inte motstå att söka tjänsten som socialsekreterare på boendeenheten för 2,5 år sedan.
– Det känns stort att få förtroendet att komma in i någons liv och hjälpa. En liten insats kan göra stor förändring för en människa. Här kan du göra skillnad på riktigt, säger hon.
"En stor behållning"
Cecilia arbetar främst med akut hemlösa. Hon beskriver varierande arbetsdagar där hon träffar klienter, dokumenterar och skriver utredningsarbete, placerar, skriver kontrakt eller gör hembesök.
– Ett boende är en grund att stå på som gör att man kan vända om så många andra saker i livet. Hur ska du kunna bli nykter om du bor under en bro? Det händer mycket med människor när de får ett hem att komma till, att kunna stänga dörren om sig. Det är en stor behållning att se.
“Bara en liten insats kan göra stor skillnad för en människas liv, det är rätt fantastiskt”, menar Cecilia, som hjälpt många från att fastna i hemlöshet.
Från hemlöshet till förstahandskontrakt
När ett ärende om en akut hemlös person kommer in till enheten fördelas det till en socialsekreterare som tar kontakt och bokar ett uppstartsmöte och utredningssamtal. Sedan utreds behoven, om kriterierna uppfylls och om ett korttidsboende kan beviljas. Beviljas boendet och personen sen klarar av att sköta det, är nästa steg ett bosocialt andrahandskontrakt med kommunen som hyresvärd. Fungerar det också, kan kontraktet tas över.
Cecilia berättar om en klient med stora skulder som riskerade att bli uppsagd från sitt jobb. Han hade tappat kontakten med sina barn och levde i en nedåtgående spiral med dålig hälsa. Efter att han fått en egen lägenhet så vände det. Boendet blev motivationen att reda upp sina relationer, både på jobbet och privat. Det blev en snöbollseffekt och bitarna föll på plats. Inte minst i kontakten med barnen, som fick ett hem att komma till. I sådana minnen finns styrka och inspiration till tuffare dagar, menar hon.
Utmaning och utveckling
Självklart finns det också tunga stunder i jobbet. Ett exempel är när personer som behöver hjälp inte vill ta emot den. Cecilia tycker att det är då kollegorna spelar stor roll, med både humor och stöttning.
– Vi är varandras terapeuter, fast kanske strået vassare eftersom alla går igenom samma sak. Det väger upp de tyngre bitarna, säger hon.
En annan utmaning är att samhället förändras i snabbare takt än vad kommunala verksamheter utvecklas, inte minst i tanke på ökad kriminalitet. Cecilia tror och hoppas på det nya arbetssätt som snart införs, där socialsekreterare ska jobba mer förebyggande och individbaserat. Utöver de ordinarie arbetsuppgifterna har hon också sidouppdrag i samma anda, som att arbeta med en ny samverkansmodell i organisationen.
– Fördomar om att inte kunna utvecklas inom kommunen stämmer inte. Det finns massor av sidouppdrag och utbildningar om man vill. Det är också ett bra sätt att behålla personal på. Som tidigare företagare sökte jag ett “vanligt” jobb för att kunna utveckla min fritid, men upptäckte faktiskt att jag utvecklades mer på jobbet.
Text och foto: Lhina Hansson