Nysatsningar i Trädgårdsföreningen: En grön framtid för Linköping

16 oktober 2023 | Pressmeddelande från Linköpings kommun – Politik
Trädgårdsföreningen, en älskad stadspark med anor från 1859, som grundades för att sprida kunskap och intresse för växter och odling, står inför en spännande förvandling. Idag presenterade Tillsammans för Linköping kommande satsningar i Trädgårdsföreningen, som kommer att föra parken in i en grön framtid.

Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen har arbetat hårt för att ta fram en plan som kommer att fungera som grunden för planering och genomförande av dessa spännande projekt i parken. Denna plan kommer att definiera projekten, sätta prioriteringsordning och föreslå tidsplan och budget för olika projekt. Några av de planerade åtgärderna inkluderar:

• Klimatanpassningsprojekt: För att hantera lokala utmaningar med större regnmängder och främja hållbarhet.

• Upprustning av lekparken: En förbättrad lekplats för barnen att vistas i och utvecklas på.

• Ny och funktionell scen och eventyta: En ny plats för kulturella evenemang och gemenskap.

• Kvalitetshöjning av vistelseytor: För att skapa ännu trevligare platser att koppla av.

• Utveckling och översyn av användning för andra ytor och byggnader: Optimering av hela området för bättre användning.

– Trädgårdsföreningens långa historia som en oas mitt i staden och betydelse för Linköpings invånare är tydlig. Dessa nysatsningar kommer att stärka parken som en central plats för rekreation, kultur och gemenskap i Linköping, säger Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

– Trädgårdsföreningen är inte enbart en park. Här finns så många olika platser, miljöer och verksamheter för människor i alla åldrar. En tydlig handlingsplan för att stärka olika funktioner och verksamheter i parken kommer att skapa en bättre enhet och ge parken ett välbehövligt lyft, säger Conny Delerud (S), ledamot i samhällsbyggnadsnämnden.

Senast uppdaterad den 16 oktober 2023