Införande av servicelöften är ett strategiskt utvecklingsuppdrag från kommunstyrelsen som i grunden omfattar fler områden som kommer att införas efterhand och även gälla medborgare i stort.
– För S-M-styret är det en självklarhet att det ska vara enkelt och attraktivt att driva företag i Linköping, därför var ett av våra löften i början av mandatperioden att införa en servicegaranti med korta och förutsägbara handläggningstider. Ett löfte som nu infrias och som innebär att vi tar ytterligare ett steg för att förbättra företagsklimatet i Linköping. Med våra servicelöften tydliggör vi vilka förväntningar företagen kan ha på kommunens myndighetsutövning och skapar på så sätt en större förutsägbarhet, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens vice ordförande.
Linköpings kommuns servicelöften till näringslivet består av en generell del samt av specifika dellöften kopplade till respektive myndighetsområde och/eller service. De funktioner, tillstånd och tillsynsområden som innefattas är: Företagsservice, Lantmäteri, Bygglov, Miljö- och hälsoskydd, Livsmedelskontroll, Markupplåtelse, Serveringstillstånd och Detaljplan.
– Kommunens servicelöften tydliggör vad du som företagare kan förvänta dig. Exempelvis att mötas av professionella och engagerade medarbetare som är tillgängliga för att lämna upplysningar, ge vägledning, besvara frågor och bistå dig i ditt ärende utifrån kommunallagen. Men även hur snabbt och på vilket sätt du kan få återkoppling. Vi arbetar hela tiden med att utveckla vårt arbetssätt och stärka servicegraden. Berörda områden har varit delaktiga i processen att ta fram dessa löften. Det skapar både en förståelse och ett engagemang för näringslivsklimatet, säger Erik Åqvist, enhetschef för näringslivsstaben, som lett arbetet.
Servicelöften är en del i ett större sammanhang där kommunen på olika sätt söker underlätta för näringslivet i Linköping. Hur väl kommunen uppfyller sina servicelöften kommer att kopplas till mätbara mål inom respektive förvaltning som följs upp bland annat genom SKR:s insiktsmätning. Om ett företag upplever att kommunen inte levt upp till sina löften finns enkelt möjlighet att inkomma med sin synpunkt.
Kommunens servicelöften gäller från första maj och går att ta del av i sin helhet på businesslinkoping.se samt är även länkade från respektive myndighetsområde.
Kontakt:
Niklas Borg (M), kommunstyrelsens vice ordförande
Tel: 070-815 49 73
Erik Åqvist, enhetschef näringslivsstaben
Tel: 013-26 25 36