År 2035 väntas de nya tågen börja rulla vilket innebär att järnvägsstationen ska vara färdig tills dess, likaså de nya järnvägsspåren som Trafikverket ansvarar för att bygga.
I grunden handlar det hela om Ostlänken som är en 16 mil lång ny dubbelspårig järnväg som kommer att gå mellan Järna och Linköping. Med de nya järnvägsspåren kommer det vara möjligt att resa snabbare och smidigare mellan Linköping och Stockholm än i dag.
– Den här järnvägssatsningen gör vi för kommande generationer. När barnen som idag börjar skolan har nått universitetet kommer tågen gå snabbare och spåren vara nybyggda. Ostlänken kommer ge helt nya möjligheter för alla som pendlar eller vill resa till och från Linköping, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande.
Beslutet om det markförlagda läget tas på kommunfullmäktiges sammanträde 17 juni. Ett upphöjt läge på en bro hade inneburit att Linköpings kommun skulle behöva medfinansiera stationsbygget till en kostnad av cirka 5 miljarder kronor, vilket motsvarar ungefär vad kommunen årligen lägger på hela grundskolan, gymnasiet och förskolan tillsammans. Eftersom kommunens huvuduppdrag är att leverera välfärd till Linköpingsborna har det politiska styret valt att inte gå vidare med alternativet som skulle innebära att flera miljarder kronor behöver tas ur kommunbudgeten för stationsbygget.
Kommunen bygger stad och staten bygger järnväg
Trafikverket har ansvar för att bygga järnvägen. Kommunen ansvarar för att bygga den nya innerstaden. Att bygga stationen är något som görs tillsammans. I det fortsatta gemensamma arbetet blir nu fokus på att hitta ett attraktivt markförlagt läge, som ger goda förutsättningar för stadsutveckling inom det nya stationsområdet.
– Linköpings kommuns inriktning för den nya stationen är en viktig milstolpe för den fortsatta planeringen av Ostlänken. Det är positivt att vi kommer framåt tillsammans, säger Peter Bernström, tf Regiondirektör, Trafikverket Sydöstra regionen.
För Linköping som stad innebär Ostlänken att hela innerstaden förändras. Eftersom den nya centralstationen kommer att bli en av Linköpings mest besökta platser kommer området runt omkring successivt att utvecklas med kontor, hotell, bostäder och nya gator. Det kommer att skapas grönytor, skolor och lekplatser.
– Vi står inför den största stadsomvandlingen av innerstaden som någonsin gjorts. Den plats som idag består av industrier kommer om några decennier att vara en levande del av innerstaden. Det kan vara svårt att föreställa sig nu men det kommer att bli ett lyft för Linköping, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens vice ordförande.
Själva stationsbyggnaden kommer att ligga mellan fjärrbussterminalen vid nuvarande resecentrum och Tornet.