Hoppa till huvudinnehåll

Nu tar kommunen nästa steg för ny centralstation och Ostlänken

18 september 2025 | Pressmeddelande från Linköpings kommun
På nämndmötet 24 september väntas samhällsbyggnadsnämnden fatta beslut om att Linköpings kommun ska påbörja arbetet med att ta fram en detaljplan för Linköpings nya centralstation. I samband med detta ska arbetet även starta med detaljplaner för Ostlänkens spårlinje. Under slutet av 2025 kommer arbetet starta även med detaljplanen för nya Kallerstadsleden. Detaljplanestarterna markerar ett tydligt steg närmare att den nya centralstationen och Ostlänkens järnvägsspår blir verklighet.

– Nu passeras en historisk milstolpe för Linköping! Ostlänken har diskuterats under decennier. Att starta detaljplanerna innebär att det är nu det händer och att Ostlänken är på riktigt. Jag tror att många med mig ser mycket fram emot att se ett förslag på hur det nya stationsområdet kan utformas, säger Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Starten av detaljplanearbetet har föregåtts av det beslut som kommunfullmäktige tog under sommaren, om att kommunen vill se en centralstation med markförlagda spår. Detta beslut är en viktig utgångspunkt i arbetet med att ta fram de nya detaljplanerna.

Som kommunstyrelsens ordförande Kristina Edlund (S) lyfte vid sommarens presskonferens så är bygget av Ostlänken viktig för att accelerera Linköpings och regionens redan starka utveckling. De nya järnvägsspåren ger möjlighet för ännu fler att arbeta, bo och driva verksamhet här.

Nya detaljplaner - ett måste för att Ostlänken ska bli verklighet

Placeringen av Ostlänkens järnvägsspår och den nya centralstationen är starkt kopplad till förutsättningarna för Linköping att växa och utvecklas. Det skapar möjligheter för att utveckla staden där nuvarande järnväg går och för staden att växa med nya attraktiva kvarter runt den nya centralstationen.

För att Trafikverket ska kunna bygga nya järnvägsspår i Linköping och för att det nya stationsområdet ska kunna byggas måste detaljplanerna för de berörda platserna göras om. Detaljplanerna planeras gå ut på samråd under andra halvan av 2026. Då kommer kommunen att presentera konkreta förslag och öppna för att ta emot synpunkter. De nya järnvägsspåren för Ostlänken och den nya centralstationen ska öppna för trafik 2035.

Linköpings nya centralstation

Syftet med detaljplanen för Linköpings nya centralstation är att möjliggöra ett nytt stationsområde tillsammans med nya järnvägsspår för Ostlänken och Södra stambanan.

Detaljplanen ska säkerställa att centralstationen med omkringliggande funktioner, såsom fjärrbussterminal, uppfyller Linköpings framtida behov. En central del i arbetet är att säkerställa att det nya stationsområdet ska vara tillräckligt rymligt för fler spår och fler bussar. Syftet är även att ta fram ett förslag på hur denna nya viktiga bytespunkt för hållbart resande ska utformas och att möjliggöra för stationsområdets utveckling till innerstad.

I anslutning till centralstationen planeras för centrum- och kontorsbebyggelse.

Ostlänkens spårlinje

Planarbetet med ny spårlinje är uppdelad i tre detaljplaner: detaljplan väst, detaljplan öst och detaljplan Torvinge. Syftet med detaljplanerna för ny spårlinje är att göra det möjligt att bygga ut järnvägen och de anläggningar som behövs för att såväl gående, cyklister, bilar och andra fordon ska kunna  korsa den nya järnvägen. Syftet är även att säkerställa dagvatten- och skyfallsytor, bullerskärmar och stängsel.

Nya Kallerstadsleden

Under slutet av 2025 kommer arbetet även starta med detaljplanen för nya Kallerstadsleden. Syftet med detaljplanen för nya Kallerstadsleden är att möjliggöra en flytt av Kallerstadsleden för att Trafikverket ska kunna bygga Ostlänkens järnvägsspår. Arbetet med den nya detaljplanen föregås av att kommunen har utrett olika alternativ för Kallerstadsledens nya sträckning.

Senast uppdaterad den 18 september 2025