Hoppa till huvudinnehåll

Linköpings kommun kräver åtgärder av Lilja Assistans efter brister

21 oktober 2025 | Pressmeddelande från Linköpings kommun
Linköpings kommun har sedan den 1 februari avtal med Lilja Assistans AB, som utför personlig assistans åt personer med funktionsnedsättning.

Linköpings kommun ställer höga krav på sina utförare. Systematiska avtalsuppföljningar är en viktig del i arbetet med att säkerställa kvalitet, trygghet och kontinuitet i de insatser som ges till brukarna. 

Kommunen har haft löpande uppföljningar sedan avtalsstart och konstaterat att Lilja Assistans inte åtgärdat flera brister som tidigare påtalats. Ett fåtal brukare har även framfört klagomål, både till kommunen, men även till  Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Synpunkterna rör bland annat uteblivna eller försenade insatser, samt svårigheter att få kontakt med arbetsledningen.  

Mot bakgrund av detta har Linköpings kommun krävt att Lilja Assistans skyndsamt tar fram och lämnar in en åtgärdsplan för att komma till rätta med bristerna.

– Våra brukare ska kunna känna trygghet och få det stöd de har rätt till. När en utförare inte lever upp till avtalet agerar vi, säger Vardo Aldemir, avdelningschef LSS, Linköpings kommun.

Kommunen kommer att följa upp att nödvändiga åtgärder genomförs. Om bristerna kvarstår kan ytterligare åtgärder bli aktuella.

Kontakt

För mer information, kontakta Vardo Aldemir, avdelningschef LSS

Tel: 013-20 64 18.

Senast uppdaterad den 21 oktober 2025