Linköping är en attraktiv kommun och invånarantalet ökar stadigt. På sikt planerar kommunen för över 250 000 invånare, vilket kräver att vi skapar plats för fler människor och verksamheter.
– Linköping ska vara framkomligt och tillgängligt för alla trafikslag. Vi vill skapa en attraktiv och tillgänglig stad, även i framtiden. Vi ska vara stolta över att Linköping växer och att vi är attraktiva för både privatpersoner och företag. Många andra kommuner i landet tittar avundsjukt på Linköping, för på många håll är problemet att ingenting händer. Vi ska göra allt vi kan för att Linköping ska utvecklas samtidigt som vardagen fungerar, säger Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Storgatan blir gågata
Redan i 2011 års trafikplan fastslogs att Storgatan på sikt ska bli gågata. I och med detta skapas en zon i city där motortrafiken är begränsad och plats för attraktiva innerstadsmiljöer som barnvänliga gågator och uteserveringar skapas. När stadsmiljön upplevs mer attraktiv ökar även antalet människor som vistas i centrum – någonting som i sin tur gynnar handeln och gör stadskärnan mer levande och trygg.
– Att omsättningen ökar i anslutning till gågator är någonting vi tydligt sett under de sex år då sommargågatan huserat på Storgatans övre del. Företagarna som haft sommargågatan vid sin verksamhet har uppgett att de ökat sin omsättning. Gågator och platser med folkmyller gör en stadskärna attraktiv och levande, att Storgatan blir gågata välkomnas varmt av företagarna i innerstaden, säger Jessica Stille, VD på Linköping city samverkan.
Drottninggatan blir bussgata
För att möjliggöra att Storgatan blir gågata behöver bussarna som idag går över Stora torget flyttas till Drottninggatan. För att säkra bussarnas framkomlighet och göra kollektivtrafiken till ett attraktivt val även framöver behöver Drottninggatan byggas om till bussgata.
– Beslutet att göra Drottninggatan till bussgata när Storgatan blir gågata är avgörande för att Linköping ska fortsätta vara en attraktiv och tillgänglig stad. Kollektivtrafiken är en möjliggörare för att frigöra ytor och förbättra framkomligheten i staden. Den bidrar till stadsutveckling, människors frihet och att andra färdmedel, inklusive bilen, också ryms på ett bättre sätt, säger Jimmy Johansson, trafikchef på Östgötatrafiken.
Åtgärder för att förbättra framkomligheten
Det är viktigt att innerstaden är tillgänglig för alla trafikslag även när trafikpåverkande arbeten pågår. Många bilister har den senaste tiden upplevt sämre framkomlighet, därför införs nu en rad åtgärder. Samtidigt tittar vi vidare på ytterligare åtgärder som kan genomföras framöver. De åtgärder som genomförts hittills är:
- Justering av trafiksignaler – längs Lasarettsgatan har bussprion tagits bort – någonting som redan gett effekt på trafikflödet. Inom några veckor kommer trafikljusen utmed gatan trimmas ytterligare och anpassas för olika flöden under morgon- och kvällstid. Trafiksignalerna har även justerats i följande korsningar:
- Djurgårdsgatan/Drottninggatan (tillfälligt släckt)
- Sankt Larsgatan/Lasarettsgatan (bussprio borttagen)
- Sjukhusvägen/Lasarettsgatan (bussprio borttagen)
- Analys av data från trafikmätningar och mobildata - för att aktivt kunna följa trafiken.
- Tydligare skyltning i anslutning till arbetsområden - för att underlätta för bilisterna att välja väg.