Kultur
                Ordet kultur betyder från början att något växer fram. 
I Linköping växer kultur fram på många olika sätt. 
Kultur är till exempel musik, museum, 
konst och teater.
            
 
            
Konst
Linköpings konsthall heter Passagen.
Passagen har stora ljusa lokaler nära Stora torget. 
Där har man sju utställningar varje år. 
En del utställningar visar bara konst från regionen, 
en del bara svenska konstnärer 
och andra utställningar visar konst från andra länder. 
Men det ska alltid vara modern och bra konst 
i olika former.
Passagen ordnar också seminarier, 
samtal där alla kan vara med och gruppvisningar. 
Det finns olika typer av konstnärlig verksamhet 
för den yngre publiken. 
Ibland ordnar man ung live-musik.
Musik
Flera orkestrar, körer och festivaler 
gör att Linköping har mycket musik för alla.
Det finns också många bra konsertlokaler 
och två arenor, Saab arena och Konsert & kongress.
Du kan få lyssna på Kammarmusiken 
på Östergötlands museum 
och artister från andra länder på Saab arena. 
Linköping har också utomhuskonserter 
i Trädgårdsföreningen och rockmusik på Skylten.
Det finns många körer att lyssna till och sjunga i. 
Det finns damkörer, manskörer och blandade körer. 
Några körer är kyrkliga, andra inte.
Det finns också flera orkestrar, 
allt från en kammarorkester till storband.
Flera festivaler är varje år, till exempel Jazz- och 
bluesfestivalen.
Friluftsmuseet Gamla Linköping
Friluftsmuseet är ett av de populäraste besöksmålen i 
Linköping. 
Där kan du se hur det var att leva i en svensk småstad 
för lite mer än 100 år sedan. 
I stadskvarteren finns trähus, kullerstensgränder, 
trädgårdar och många museer. 
Det finns också butiker och hantverkare, 
restaurang och café.
Efter en kort promenad genom Vallaskogen 
kommer du fram till Valla gård. 
Där finns museer som visar landsbygdens historia. 
På Valla gård finns också djur, en lekplats 
och en minigolfbana.
Teater
Linköpings största teater heter Östgötateatern. 
Östgötateatern ligger på Platensgatan 12.
Det är gångavstånd från Resecentrum.
Teatern visar både svenska och utländska pjäser.
Dom visar också musikaler. 
Till Östgötateatern hör också ung scen/öst.
Dom spelar barn- och ungdomsteater.
