Det finns en del gemensamma nämnare för ungdomar som pluggar till kock, målare eller flygtekniker: särskilda kläder, speciell utrustning och miljö, och mycket praktisk undervisning. Lärarna inom de olika yrkesutbildningarna lär också ha likheter genom att ha jobbat i respektive bransch och sedan byggt på med yrkeslärarprogrammet där de lärt sig pedagogik och annat. Men till skillnad från kockar och målare har Henrik Lilliesköld och hans närmaste kollegor kunskaper om ämnen och maskiner som ytterst få andra har kommit i närkontakt med.
– Jag tror att läraryrket är ganska lika oavsett vilka ämnen man har. Det känns som att man har samma utmaningar. Jag tycker faktiskt inte att det här är mer unikt än något annat, säger Henrik Lilliesköld.
Han jobbade som flygtekniker i nästan 20 år, på Skyways bland annat, innan han började jobba som lärare i Linköpings kommun år 2010.
– Jag har alltid tänkt att det skulle vara trevligt att vara lärare. De sökte någon med helikoptercertifikat så då började jag här. Men det är en ganska stor omställning. Man jobbar med människor på ett helt annat sätt än när man jobbar som tekniker, säger Henrik.
Henrik Lilliesköld visar Shams Abdullah hur manövrering av tailrotorn fungerar. Shams är en av sju tjejer som gick på skolan under våren 2023.
Linköpings kommun driver flygteknikerutbildningar på gymnasienivå och Yrkeshögskola. Utbildningen är knuten till Anders Ljungstedts gymnasium, där eleverna har lektioner i några av kärnämnena ett par dagar i veckan. Den praktiska undervisningen sker med olika typer av flygplan och helikoptrar i en stor hangar vid Malmens flygfält.
– Det är en bra miljö här ute, absolut. Dock är det lite långt för eleverna att ta sig ut hit. Men att flytta verksamheten till Linköpings flygplats är inte aktuellt i nuläget.
Det luktar smörjmedel, och skramlande ljud studsar i lokalen när eleverna skruvar och fixar med motorer och chassin. Att jobba som flygtekniker handlar mycket om att slaviskt följa instruktioner och rutiner för att allt ska fungera när man väl lättat från marken.
– Den bästa undervisningen är när de ser att saker och ting startar och går igång på riktigt. Det gäller elavionik också, men med motorer så blir det mer påtagligt när de just har reparerat och lagat, säger Henrik.
Jonathan Lundh och Emil Höglund skruvar på en kolvmotor som sitter i skolans “Scottish aviation bulldog”.
Åtminstone en gång om året får eleverna komma upp i luften och flyga sportflygplan, men fokus är på ämnen som flygteknisk underhållsteknik, elektronik för flygtekniker, flyginstrument, med mera. Skolan har köpt in civila flygplan och helikoptrar och har fått militära flygfarkoster till låns från flygvapnet.
Det är brist på både ämneslärare och på flygtekniker. Eleverna går ut på en arbetsmarknad som skriker efter deras kompetens.
– Det är en jättefin arbetsmarknad. Trots att flyget till synes har minskat så ser vi ett klart ökat behov av flygtekniker. Det beror mycket på att försvaret och Saab ökar sin verksamhet. Så det har blivit en vridning där. Det var också så att många blev övertaliga under pandemin, många blev uppsagda och hittade på andra saker och de kom aldrig tillbaka. Så nu när folk vill börja resa igen så finns det inte tekniker.
Utbildningen består av olika kategorier och kunskapsnivåer om flygplan och helikoptrar med gasturbin respektive kolvmotorer, både på nivån för yrkeshögskola och gymnasiet. Liam Rydoff går på gymnasiet med inriktning mot mekaniker.
Henrik instruerar vant killarna och ett fåtal tjejer som kontrollerar och skruvar på motorer av vitt skilda modeller. Han och kollegorna är på plats på olika mässor och marknadsför sin utbildning så gott de kan. Men han tror ändå att kunskapen om skolan är relativt liten, även inom Linköpings kommun.
– Jag tror att vår utbildning är ganska okänd faktiskt. Man kan tycka att många har en anknytning till flyget här i stan, men vår verksamhet är ändå okänd. Är man liten så är det så, det gäller nog för de flesta små utbildningar.
Utbildningen i Linköping har riksintag och konkurrerar med skolor på en handfull andra platser i Sverige. En godkänd utbildning ger certifikat genom Transportstyrelsen som kan ge jobb i hela Europa. Med lite kompletteringar kan man söka jobb i hela världen. Ett av Henriks ansvarsområden är just “examination manager”, att testerna genomförs enligt punkt och pricka. Detta har delegerats från Transportstyrelsen till skolan. Han är också ansvarig för Yrkeshögskolan, samt lärare.
Flygbranschen har haft en del motvind de senaste decennierna, både med rejält höjda säkerhetsrutiner och debatten om flygets påverkan på klimatet. Men Henrik ser positivt på framtiden.
– Det kommer aldrig att vara enkelt att flyga. Man ska ändå upp i luften så det behöver vara så. Men så småningom tror jag att vi kommer att undervisa om flygplan som går på el, avslutar Henrik.
Text och foto: Björn Öberg
Henrik Lilliesköld jobbade som flygtekniker på Skyways innan han pluggade till lärare och började jobba i Linköpings kommun. Ture Oscarson sitter i cockpit på en Messerschmitt-Bölkow-Blohm Bo 105