Unesco instiftade Internationella lärardagen 1994 för att hylla och betona hur viktiga lärare är i samhällets utbildningssystem.
Barnens första lärare i livet
Förskolläraren Anna Westerberg arbetar på Förskolan Lerbogavägen 9 i Bankekind. Hon likt alla andra som arbetar inom förskolan är barnens första lärare i livet.
- Det reflekterar jag ganska ofta över. Jag är en förebild i allt jag gör och säger, både verbalt men också via mitt kroppsspråk. Mitt arbete är väldigt viktigt och ger stor arbetsglädje, det känner jag varje dag, säger Anna Westerberg.
Anna tillägger också att hon nog aldrig kommer bli fullärd i sitt yrke som förskollärare.
- Jag har alltid en möjlighet att utvecklas och växa i min profession men också som person. Det känns både roligt och meningsfullt, säger Anna Westerberg.
“Gäller att skapa trygga grupper”
På Vreta kloster skola är Kristine Hjort lärare i fritidshem. Genom att vara spindeln i nätet tycker Kristine att lärare väcker elevers elevernas nyfikenhet och kunskapstörst på livet och omvärlden. Nyfikenheten börjar med en känsla av trygghet.
- Först och främst gäller det att skapa trygga elever och en trygg elevgrupp. Då är det viktigt att ha ett arbetslag som är samstämmigt och som jobbar utifrån ett fritidspedagogiskt arbetssätt för att befästa de kunskaper eleverna fått under skoltiden, säger Kristine Hjort.
En belöning när eleven äger sitt eget lärande
Ewa Bäckelid, lärare på Tornhagsskolan, är inne på ett liknande spår som förskollärare Anna Westerberg.
- Glädjen i att få vara med och se när elever tar nästa steg i sitt lärande, oavsett utgångspunkt är det största i min yrkesroll. Alla elever kan ta steg framåt, säger Ewa Bäckelid.
En knäckfråga för att lyckas är när eleven känner att de har kontroll över sitt eget lärande, menar Ewa.
- Den största belöningen för mig som lärare är när eleven äger sitt eget lärande. När det sker har jag lyckats i mitt läraruppdrag, säger hon.
“Låt eleven drömma stort”
Från Anders Ljungstedts gymnasium reflekterar läraren Magnus Almberg kring sin lärarroll.
- Gymnasieskolan är en tid när eleverna börjar forma sina framtidsdrömmar. Där har jag som lärare en viktig roll. Eleverna rådfrågar ofta och då är det viktigt att bara lyssna och ge råd och tips. Alla elever ska kunna få drömma hur stort eller smått de än vill, säger Magnus och fortsätter:
- Det häftigaste är att se eleverna lyckas och få gratulera alla på studenten när man vet att de kommer gå vidare direkt till en anställning. Det är en häftig känsla som förstärks av att vi ofta jobbar som ett team, jag och mina elever.
Många insatser för att anställa fler lärare
Linköpings kommun arbetar på olika sätt för att både lyfta läraryrket och styrkan med att jobba i kommunal verksamhet. Exempelvis har Utbildningsförvaltningen täta samarbeten med Linköpings universitet och lärarutbildningen.
- Att arbeta som vikarie under studietiden är ett sätt att både lära känna verksamheterna, få förståelse för yrket och det man som student lärt sig under utbildningen. Samtidigt som våra verksamheter får hjälp när det behövs, säger Erika Hall, enhetschef för Rekrytering och bemanning.
Kommunen tar även emot lärarstudenter genom verksamhetsförlagd undervisning, VFU. För att få ut så mycket som möjligt av VFU: n har det också etablerats så kallade övningsskolor tillsammans med Linköpings universitet och deras lärarutbildning.
Övningsskolorna är utformade för att skapa en närmare koppling mellan utbildning och praktik. De ger både lärarstudenter och verksamheter möjlighet att samarbeta kring aktuell forskning och delta i dialogen om undervisning och utveckling. Dessutom syftar övningsskolorna till att förbättra VFU-perioderna för lärarstudenterna genom att strukturera dem bättre och främja samarbete mellan studenter och handledare.
Tanken är att det ska öka chanserna för studenterna att kunna få anställning inom förskolan eller skolan efter avslutad utbildning.