Hoppa till huvudinnehåll

Så gick det för vintercyklisterna

9 april 2020 | Bygga, bo & miljö
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
”Betydligt enklare än förväntat”, ”Det är bara att ta sig i kragen och ge sig ut” och ”Lite spänning i vardagen!”. Kommentarerna kommer från tre personer som deltagit i kommunens Vintercyklist-kampanj.

Monica Fredriksson är en av deltagarna i kampanjen om vintercykling. Foto: Privat

Under perioden 1 januari till 31 mars har orädda Linköpingsbor deltagit i en kampanj för att inspirera till vintercykling. Deltagarna lovade att cykla minst tre kilometer per dag, minst tre dagar i veckan. I gengäld fick de dubbdäck monterade på sina cyklar och ett startpaket innehållande bland annat lysen och reflexer.

– Intresset har varit mycket stort. Nära 600 personer anmälde sig till kampanjen och av dem valdes 60 personer ut, säger projektledaren Johanna Thidell, Linköpings kommun.

4 031 kilo koldioxid

Varje cykeltur till och från arbetet registrerades. På så sätt kunde resornas insparade koldioxidutsläpp räknas ut, i jämförelse om de skett med bil istället. Totalt har vintercyklisterna cyklat 25 676 kilometer vilket innebär att 4 031 kilo koldioxid har sparats in.

– Jättebra! Men det egentliga resultatet ligger i att personerna som antog den här utmaningen har fått en liten knuff i att testa vintercykling, eller att cykla fler dagar än de annars kanske skulle. Och inte minst att de kanske påverkat fler att vilja testa att pendla med cykel. Vägtrafiken står för nära en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, att minska på det dagliga bilanvändandet är därför mycket viktigt, säger Johanna Thidell.

De insparade utsläppen är uträknat på 157 gram koldioxid per fordonskilometer, vilket är utsläppet för genomsnittsbilen som körs i Sverige.

Nöjda cyklister

Kevin Gibbs, som är en av vintercyklisterna med längst resväg till arbetsplatsen, cyklade hela 12,5 kilometer – enkel väg. Det har varit enklare än förväntat att vintercykla, menar han.

– Rutinen att åka cykel varje dag betyder att man inte reflekterar över vädret. Och de få dagar vi hade snö påverkar inte cykling så mycket när man har dubbdäck.

Vintercyklisten Catarina Jeppson tycker inte att det har varit jobbigt att cykla vintertid.

– Det hade kanske varit lite jobbigare om det varit kallare och snöat mer.

Det här var hennes första vinter som pendlande cyklist och hon har fått mersmak.

– Att jag cyklar till jobbet och har vant mig vid det, gör att jag även cyklar till andra ställen, som affären och frissan. Bilkontot har minskat markant.

”Spänning i vardagen”

Vintercykling kan även innehålla en extra dos spänning i vardagen.

– Jag trodde att jag skulle uppleva det jobbigt med halka och mörker men det var snarare tvärtom. Lite spänning i vardagen, säger Nina Jensen som vintercyklat tre kilometer till sitt jobb.

– Att hoppa upp på sadeln lite morgontrött och frusen, susa iväg med vinterns luft i ansiktet och känna dess doft i näsan – det är det bästa med vintercykling, säger deltagaren Monica Fredriksson.

Text: Elin Andersson

 

 

Senast ändrad den 9 april 2020

Senaste nytt

Låna böcker och handla mat samtidigt
Allt du behöver veta om valborgsfirandet
Krafttag mot fusk med bidrag
RIX FM Festival inleder Linköpings stadsfest
Det hände på fullmäktige i april
Detta gäller vid eldning av trädgårdsavfall
Hon blir ny chef för kultur