Hoppa till huvudinnehåll

Gröna resplaner

Linköpings kommun arbetar med flera olika gröna resplaner för arbetsplatsområden, tillsammans med företag och fastighetsägare. En grön resplan är en handlingsplan för att öka andelen hållbara och effektiva pendlingsresor till arbetsplatser, med syftet att minska utsläpp av koldioxid. Arbetet med gröna resplaner är därför ett viktigt led i Linköpings kommuns klimatarbete.

Gröna resplaner handlar mycket om att minska bilresande och förenkla och uppmuntra till cykling, gång och kollektivtrafik eller en kombination av dessa. Det handlar också om att använda fossilfria drivmedel som till exempel el och biogas i större utsträckning. Även tjänsteresor brukar ingå i gröna resplaner

Förutom att minska utsläpp finns det många andra positiva effekter av arbetet med gröna resplaner. Med ett mer effektivt pendlande skapas bättre tillgänglighet till och från Linköpings tätort, med mindre trängsel på infartsleder. Det finns också stora hälsovinster i att medarbetare går och cyklar mer i vardagen. Dessutom skapas engagemang och delaktighet i att nå klimatmål hos medborgare och det lokala näringslivet. 

Typiska åtgärder i en grön resplan, som företag, fastigheter och kommun kan ställa sig bakom, kan vara att fler cykelställ sätts upp, att det finns möjlighet att duscha på arbetsplatsen, kampanjer om samåkning, bättre information om kollektivtrafik och flexibla och kombinerade abonnemang på olika typer av resande.

Listan med möjliga åtgärder har sammanställts i dialog mellan Linköpings kommun, Saab och Östgötatrafiken.

  • Information om hållbart resande
    • Information om tid för cykling från Saab till olika delar av Linköping
    • Dela ut Linköpings cykelkarta till nyanställda 
    • Besöksinformationsblad med hållbara resalternativ
    • Tydligt utmärkt var cykelpumpar finns 
  • Jobba för säkrare cykelvägar genom analys av resetillbud och se över problematiska områden
  • Förbättra flervägsstopp utanför Norra porten
  • Se till att det finns bra cykelparkeringar på området

Exempel på genomförda åtgärder

  • Laddplats för elcykel
  • Information och kampanjer om vilka turer som finns och tidsåtgång till resor till och från Saab.
  • Uppdatera befintligt besöksinformationsblad med hållbara resealternativ.
  • Kartlägga behov av kollektivtrafik (pendlaranalys) och därefter göra lämpliga riktade kampanjer.
  • Referensgrupp för kollektivtrafik på Saab.
  • Möjlighet att köpa kollektivtrafikkort i förmånsportal.
  • Kontinuerligt utvärdera behov av laddstationer 
  • Uppmuntra samåkning i tjänsten
  • Jobba för att endast ha fossilfria tjänste- och förmånsbilar, målet är att detta ska ha uppnåtts senast 2025.

Exempel på genomförda åtgärder

  • Utökat antal laddstationer

Listan med möjliga åtgärder har sammanställts i dialog mellan Linköpings kommun, Sankt Kors, Östgötatrafiken och lokala tjänster för bil- och cykeldelning.

  • Inslag i utemiljön som gör det roligare att gå. Exempelvis siffror upp för en trappa som visar hur många trappsteg man har gått, skyltar som visar avståndet till olika målpunkter så som närmsta buss eller stan, etc.
  • Cykelparkering med tak
  • Cykeldagar - event med tjänster och info om cykling. Till exempel att bjuda cykelmekaniker till Ebbepark vissa tider eller dagar
  • Paraplyer - låneparaplyer i de låsta cykelgaragen

Exempel på genomförda åtgärder

  • Cykelgaraget för tjänstecyklar i Magasinet har öppnat på Kerstingatan 21
  • Tydliggjort på områdeskartan för Ebbepark var närmsta cykelpump och cykeltvätt finns
  • Synliggöra linjenätet - visa på digitala skärmar i Ebbepark hur ofta bussarna går och varifrån
  • Informera om Östgötatrafikens alternativ för företagsabonnemang
  • Kartlägga behov av kollektivtrafik (pendlaranalys) och därefter göra lämpliga kampanjer för att få fler att välja buss som färdmedel
  • Event med info om klimatsmart resande

Exempel på genomförda åtgärder

  • Ebbepark är nu sökbart i Östgötatrafikens app
  • Hitta lokala bilpoolsambassadörer i Ebbepark
  • Kampanjer med erbjudande att prova på lådcykel- och bilpool i Ebbepark
  • Tydliggöra vad man ställer och hittar elsparkcyklar i Ebbepark
  • På Ebbeparks delningsplattform Share2Care möjlighet att annonsera om önskad samåkning/bildelning
  • Event info om klimatsmart resande

Exempel på genomförda åtgärder

  • Event med info om hållbart resande har hållits december 2022 och april 2023
 

Listan med möjliga åtgärder har sammanställts i dialog mellan Linköpings kommun, Linköpings universitet, Östgötatrafiken och Akademiska hus.

  • Påvisa fördelar med cykel för pendling. Inspirera och informera om cykling.
  • Fler nederbördsskyddade och säkrare cykelparkeringar på Campus Valla och Campus Norrköping.
  • Tävlingar: till exempel stegräkningstävling och antal cyklade kilometer
  • Säkrare cykelvägar och bra infrastruktur för cykling, gång och utevistelse inom Corson-projektet
  • Säkra gång- och cykelvägar till Linköpings universitet Valla
  • Utlottning av exempelvis cykelservice, däckbyte, reparationskit eller annat som passar årstiden
  • Informera om linjer i kollektivtrafiken som är extra konkurrenskraftiga alternativ till att ta bilen. Till exempel matarbussar som går från pendeltågstoppet i Vikingstad, bussar till Norrköping och buss från södra Linköping direkt till Campus Valla.
  • Kartlägga behov av kollektivtrafik (pendlaranalys) och därefter göra lämpliga riktade kampanjer.
  • Uppmuntran till dem som reser kollektivt, utlottning av kollektivtrafikkort eller liknande
  • Information om samåkning och eco-drivingtips
  • “Vad kostar bilen”-kampanj och information om miljöpåverkan för korta resor samt förslag på olika hållbara alternativ. 
  • Information om klimatsmart pendling via karta som hålls uppdaterad.

Grön resplan för Linköping Science Park är en handlingsplan inklusive åtgärder för mer hållbara och effektiva pendlings- och tjänsteresor.

Grön resplan är en del i arbetet att öka områdets attraktionskraft och säkerställa fysiska expansionsmöjligheter. Det är även ett bidrag till arbetet mot kommunens fastställda mål om ett koldioxidneutralt Linköping 2025. Planen togs fram i samarbete mellan fastighetsägare, företag och andra aktörer inom företagsparken. 

 

Senast uppdaterad den 17 januari 2024