Möjlighet för 4 000 nya Ljungsbro- och Bergsbor på sikt
Det är mycket att ta hänsyn till när staden växer. Det finns ett stort intresse för att både bo och bygga Ljungsbro och Berg. Orterna är dessutom utpekade som prioriterade utvecklingsorter i Linköpings översiktsplan. I översiktsplanen föreslås ny bebyggelse främst utmed Göta kanal, i anslutning till goda kollektivtrafiklägen och till orternas centrum.
Kommunen har fått in flera ansökningar om att starta planeringen för, och på sikt bygga, totalt cirka 1 500 bostäder i Ljungsbro och Berg. Det kan på lång sikt innebära omkring 4 000 nya invånare.
För närvarande arbetar Linköpings kommun med att ta fram fyra nya detaljplaner i Ljungsbro och Berg för både bostäder och en ny räddningsstation. Detaljplanerna är i olika skeden av planprocessen. Utöver dessa har två detaljplaner redan antagits. En av dessa är gällande och innebär att 17 nya rad- och parhus ska byggas vid Björkdalsgatan. Den andra planen, som innebär ett nytt besökscentrum i Berg, väntar på att få laga kraft för att sedan kunna byggas. Om alla detaljplanerna blir verklighet kommer det att leda till bland annat cirka 860 nya bostäder i form av lägenheter, villor, parhus, radhus och kedjehus.
Ny bebyggelse intill befintliga samhällen störst nytta
I gamla Vretaskolan naturbruksgymnasium, i Vreta Kloster, har Botrygg som önskemål att bygga cirka 150 nya småhus och ett mindre antal flerbostadshus. Inriktningen är även att spara och bygga om vissa befintliga byggnader. Nya bostäder kommer även att byggas på mark som idag är obebyggd och på mark där befintlig bebyggelse ska rivas. Vilka byggnader som ska sparas och rivas kommer att utredas vidare i detaljplanearbetet. Samhällsbyggnadsnämnden gav Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen klartecken för att påbörja arbetet med att ta fram ett förslag på en ny detaljplan i september 2024.
Det markerade området visar avgränsningen för detaljplanen Vreta Klosters Berg 7:1. Foto: Linköpings kommun.
Befintliga ledningsnät kan nyttjas
Området ligger intill befintliga bostadsområden i både väster och söder. Det innebär att befintliga ledningsnät och vägar kan nyttjas för de nya bostäderna. Samtidigt skapas förutsättningar för välfungerande trafiklösningar, pendlings- och kollektivtrafik samt närhet till barnomsorg och skolor. Genom att bygga fler bostäder nyttjas marken mer effektivt, samtidigt som efterfrågan möts på småhus och lägenheter i flerbostadshus. På så sätt skapas störst nytta för kommunens utveckling. I området planerar Linköpings kommun och fastighetsägaren även nya parker och naturområden.
I arbetet med detaljplanen för Vreta Klosters Berg kommer Linköpings kommun att undersöka om och i så fall hur vägnätet behöver utvecklas när nya bostäder tillkommer samt hur trafik ska ta sig in och ut ur det nya området. I den fördjupade översiktsplanen för Ljungsbro och Berg finns två övergripande förslag på hur det nya området kan anslutas till Stjärnorpsvägen. På kort sikt föreslås en ny väg från mitten av området vara lämplig. På längre sikt föreslås en ny väg från korsningen mellan Bergsvägen och Väg 1123 vara möjlig. Detaljplanen ska mer fördjupat utreda trafikfrågan, ta fram ett förslag och bedöma och dess konsekvenser.
Norra Ljungsbro
I norra Ljungsbro planerar fastighetsägaren Botrygg för byggnation av 17 radhus och parhus vid Björkdalsgatan. Den nya bebyggelsen ska bidra med ett bredare utbud av bostäder i denna del av Ljungsbro, vad gäller bostadsstorlek och bostadstyper. De hus som ska byggas ska passa ihop med den bebyggelse som finns i närområdet idag utifrån byggnadshöjd och volym. Den nya bebyggelsen ska även passa in med platsens natur- och kulturvärden, som exempelvis naturområdet med stora ekar samt berghällar och fornlämningar. Öster om idrottsplatsen Tellbyvallen, även det i norra Ljungsbro, pågår ett arbete med att ta fram en ny detaljplan för cirka 34 nya småhus.
Även i Berg finns det planer för fler bostäder. Precis nordväst om Bergs slussar, väster om Stjärnorpsvägen, planerar kommunen för cirka 50 radhus och 50 lägenheter i flerbostadshus. I planerna för utbyggnaden av området ingår även att skapa en ny lekplats på en plats som idag till största delen består av en grusyta som används som upplagsplats. På sikt ska också ett gång- och cykelstråk byggas genom området som binder ihop Motala ström och Göta kanal.
Illustration av hur besökscentrumet kan komma att se ut.. Illustration Tengbom.
Besökscentrum och räddningsstation
Samtidigt som Ljungsbro och Berg utvecklas med fler bostäder utvecklas orterna även på andra sätt. Precis intill Göta Kanal, öster om hamnbassängen och i närheten av Carl-Johans sluss, finns en antagen detaljplan för ett nytt besökscentrum för Göta Kanal, med ytor för utställning, restaurang eller café och konferens. Besökscentret kan börja byggas först om detaljplanen får laga kraft.
Cirka 2 kilometer söder om Ljungsbro centrum finns det planer för en ny räddningsstation. Det finns behov av en ny räddningsstation i ett strategiskt läge för att tillgodose de behov och krav som finns på räddningstjänsten. Platsen för den föreslagna stationen har ett strategiskt läge intill befintlig infrastruktur med snabb anslutning till väg 34. Det ger möjlighet för räddningspersonalen att snabbt kunna ta sig till stationen och även bra möjlighet att nå Berg och Ljungsbro med omnejd på en bra utryckningstid.
Utveckling av trafiklösningar när områdena växer
Det är viktigt att trafikmiljön utvecklas i takt med att Ljungsbro och Berg växer. Inom respektive detaljplan undersöks vilken trafikpåverkan ny bebyggelse förväntas få i närområdet. Om den nya bebyggelsen bedöms ha betydande påverkan på trafiken tas förbättringsåtgärder fram som ska genomföras i samband med att den nya bebyggelsen byggs.
För att se vilka konsekvenser utvecklingen får på trafiken i hela Ljungsbro och Berg har Linköpings kommun gjort en trafikutredning i området. I den har kommunen identifierat de behov som finns idag, vilken påverkan den framtida utvecklingen av orterna kommer att ha på trafiken och vilka åtgärder som är lämpliga.
Utredningen resulterade i ett flertal trafikåtgärder som genomfördes under 2023. Några av de åtgärder som genomfördes under 2023 var att placera ut en digital hastighetsskylt på Stjärnorpsvägen och att anlägga så kallade busskuddar vid Vreta Klosters skola och vid Kanalbron. En busskudde är en förhöjning i vägbanan som syftar till att få fordon att sänka hastigheten.
Trafikutredningen resulterade även i åtgärder som vi undersöker om vi kan genomföra på längre sikt. Det kan exempelvis handla om åtgärder som förbättrar trafiksäkerheten, höjer kapaciteten på vissa vägar och korsningar och får fordonstrafik att välja andra, mer lämpliga vägar än i dagsläget.
Snabbfakta (detaljplaner från norr till söder):
- Detaljplan för Malfors 1:2 med flera. Planarbete pågår. Cirka 34 nya småhus i form av fristående villor, parhus, radhus och kedjehus. Byggstart tidigast i början av 2026, inflytt 2027-2028. Byggaktör Calmstad.
- Detaljplan för i Ljungsbro för del av Björkö 3:11 m.fl. Planen har fått laga kraft och är därmed gällande. 17 nya rad- och parhus kan byggas vid Björkdalsgatan i Björkö, i norra Ljungsbro. Byggstart tidigast under första halvan av 2025. Inflyttning tidigast första halvan av 2026. Inflyttning 2027-2028. Byggaktör är Botrygg.
- Detaljplan för Vreta Klosters Berg 7:1. Gamla Vretaskolans naturbruksgymnasium. Samhällsbyggnadsnämnden gav klartecken för att starta planarbetet den 18 september 2024. Planansökan omfattade cirka 150–160 bostäder i form av småhus och ett par flerbostadshus. Förslaget bygger på att bygga om vissa befintliga byggnader till förskola och bostäder, medan resterande bebyggelse rivs och ersätts med nya bostäder. Nya bostäder föreslås även uppföras på övrig obebyggd mark. I nuläget finns ingen tidplan för byggstart och inflytt. Byggaktör är Botrygg.
- Detaljplan för del av Heda 1:8. Planarbete pågår. Räddningsstation, cirka 2 km söder om Ljungsbro centrum. Byggstart kvartal 3 2026, inflytt årsskiftet 2027/2028. Byggaktör är Lejonfastigheter AB.
- Detaljplan för Vreta Klosters Berg 3:13 med flera. Planarbete pågår. Cirka 100 bostäder - 50 radhus och 50 lägenheter i flerbostadshus. Byggstart tidigast i början av 2026, inflytt 2027-2028. Byggaktör MS Berg Fastigheter AB.
- Detaljplan för Kungsbro 1:126 med flera. Planarbete pågår. Upplåtelse av mark till en lokal idrottsförening. Ytan är redan ianspråktagen för idrottsändamål och kommunen ska fortsatt äga marken men arrendera ut konstgräsplanen till förening. Ingen ny bebyggelse planeras.
- Detaljplan för del av Kanaljorden 2:1. Planen är antagen och inväntar laga kraft innan den blir gällande. Besökscentrum i Berg för Göta Kanal. Ytor för utställningar, konferens och restaurang eller café. Besökscentret kan börja byggas först om detaljplanen får laga kraft. Byggaktör är Kanalbolaget.
Mer information om den pågående och planerade utvecklingen i Ljungsbro och Berg finns på Områdesutveckling: Ljungsbro Berg