Thaleia undervisar en elev i grekiska på Katedralskolan.
Vi träffas en kall dag i mars på Thaleias kontor med utsikt över Stångån. Det är snart tio år sedan hon flyttade till Sverige och Linköping för vidare studier.
– Min man kom hit för tolv år sedan för att studera på universitetet. Jag följde efter två år senare och förälskade mig i staden och den lugna atmosfären. Det är så fint här, allt är typiskt lagom, säger Thaleia.
Efter sin masterutbildning läste hon en tvåårig kurs i svenska där hon lärde sig om historia, litteratur och att förstå Sverige. Kursen gav henne bra förutsättningar för att kunna jobba som lärare även i Sverige. Så pass bra att hon fick anställning som modersmålslärare i kommunen direkt efter studierna 2016. Sedan dess undervisar hon i grekiska och erbjuder studiehandledning till nyanlända elever. Thaleia erkänner att det var utmanande till en början.
– Läraryrket var inte nytt för mig, men det var svårt att jobba på ett nytt språk. Att prata och rapportera på svenska och att lära andra svenska när jag själv bara varit här i tre år, säger hon.
Mer än ett språk
För Thaleia handlar hennes roll som modersmålslärare inte bara om att undervisa språk utan också om att skapa en känsla av samhörighet och inkludering för eleverna. Hon menar att de är en bro mellan modersmålet och det nya språket. Genom att eleverna erbjuds stöd och vägledning så känner de sig trygga och välkomna i skolan och samhället.
– Ibland stöttar jag vid utvecklingssamtal och hjälper föräldrarna att förstå vad eleverna har för mål i skolan. Jag ser att det ger trygghet till både elever och deras föräldrar, säger Thaleia.
Hon undervisar 22 elever, utspridda på 12 skolor och från årskurs 1 upp till gymnasiet. Det innebär att hon måste anpassa undervisningen efter blandade grupper, men också att hon åker runt mycket.
– Mitt jobb är aldrig tråkigt. Jag får träffa olika lärare vilket ger mig nya perspektiv och inspiration. Men det bästa med att vara lärare är att få följa elevernas utveckling. De ger mig så mycket, och tillbaka vill jag vara en förebild för dem, säger hon.
Från utställningen Mitt hjärtas språk på stadsbiblioteket.
Mitt hjärtas språk
Internationella modersmålsdagen firas varje år den 21 februari för att främja språklig mångfald och språk undervisning. I år deltog Thaleia och hennes kollegor i firandet genom att arrangera en utställning på stadsbiblioteket. Utställningen fick namnet Mitt hjärtas språk och visade upp elevernas språk och kulturer.
– Vi lät eleverna skriva vad deras modersmål betyder för dem med ord, dikter eller bilder. Det var en fantastisk upplevelse och ett fint sätt att visa att vi inte är ensamma – tillsammans
är vi starkare, berättar Thaleia.
Text: Madeleine Tuomi
Foto: Evelina Restrup