Ansökan om lantmäteriförrättning
Du kan ansöka om lantmäteriförrättning via e-tjänst eller blankett. När du gör din ansökan via e-tjänsten, loggar du in med din e-legitimation hos Lantmäteriet. När den digitala ansökan är komplett ifylld skickas den till oss på lantmäterimyndigheten i Linköping.
Tänk på följande saker när du ansöker:
- I ansökan är det viktigt att du talar om vad du önskar få utfört.
- Skriv vilka fastigheter som berörs. Bifoga gärna en karta.
- Ansökan ska vara skriftlig och undertecknad av fastighetsägaren eller ombud med fullmakt.
- Om flera äger en fastighet tillsammans måste alla delägare eller deras ombud skriva under ansökan (utom vid klyvning).
- Vid överlåtelse av del av fastighet (köp, byte eller gåva) ska ansökan lämnas senast inom sex månader från överlåtelsedagen, för att överlåtelsen ska vara giltig. Om det finns köpeavtal eller andra överenskommelser är det viktigt att du bifogar dessa i original eller bestyrkta kopior. Om fastigheten ägs av ett dödsbo måste alla dödsbodelägare skriva under ansökan. Bifoga även kopia av bouppteckningen.
Handläggningstid
Vi får in en stor mängd ansökningar om förrättningar, varav många tar tid att genomföra. Därför kan det dröja innan du får en utsedd förrättningslantmätare och handläggningen kan påbörjas. Huvudregeln är att vi hanterar förrättningarna i turordning utifrån när ansökan kommit in till oss.
Undantag görs för de förrättningar som avser nybyggnation av bostäder eller nya verksamheter och anläggningar för bredband, vilka ges förtur. Ansvarig förrättningslantmätare kontaktar dig när handläggningen av ditt ärende påbörjas.