Fakta om Linköping

Linköping är känt för högteknologi,
sitt universitet och för att ha mycket handel.
Många människor vill bo här.

Därför växer Linköping snabbare
än många andra kommuner.
Nu bor 150 tusen personer här.

Kommunens samarbete

Linköpings kommun har ett nära samarbete
med universitetet och företagen.
Linköpings kommun samarbetar också 
med Norrköpings kommun
och andra grannkommuner. 
Samarbetet betyder mycket för tillväxten och
utvecklingen. Det gör också satsningen på miljön,
till exempel på tillverkning av biogas.
Biogas är ett miljövänligt drivmedel,
som används i bussarna.

Flyghuvudstaden

Linköping är Sveriges flyghuvudstad.
I dag sker Sveriges enda flygplanstillverkning här.
Dessutom arbetar många företag
med sådant som har med  flyg att göra.
Här finns också världsledande forskning inom
flygområdet.

Linköpings universitet

Linköpings universitet bildades år 1975.
Universitetet har betytt mycket för Linköpings
framgångar.
Universitetet är känt för sitt arbetssätt
och sitt sätt att förnya utbildning och forskning.
Nya material för industri och sjukvård
är exempel på viktiga forskningsområden.

Många teknikföretag

Nära universitetet ligger ett område
som heter Mjärdevi Science Park.
Där finns ungefär 260 teknikföretag. De har 
sammanlagt 5 700 anställda. 
En del av företagen arbetar med att göra fordon säkrare.
Andra arbetar med telekommunikation.

Senast uppdaterad den 22 februari 2016

Tillbaka> Skriv ut