Konsumentvägledning

Konsumentvägledningen hjälper dig som konsument och ger råd och information i situationer där du behöver veta mer.

Här kan du bland annat få:

  • Veta dina rättigheter som konsument
  • Råd före köp
  • Information och stöd när du vill klaga på en tjänst eller på något du köpt

Du kan boka ett besök hos konsumentvägledningen för att gå igenom ditt ärende och vid behov ordnar vi tolk. Som konsument erbjuds du också stöd vid anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.

Föreläsningar

Tillsammans med budget- och skuldrådgivningen erbjuder vi föreläsningar i privatekonomi. Föreläsningarna omfattar information om konsumenträtt (reklamation, e-handel, ångerrätt m.m.), budget, lån och skuldsättning. Företrädesvis vänder vi oss till skolor och utbildningar för unga vuxna, men du är alltid välkommen att kontakta oss. Vi bokar föreläsningar i mån av tid. 

Konsumentvägledning - Hallå konsument

Som ett komplement till kommunal konsumentvägledning finns den nationella upplysningstjänsten Hallå konsument. Dit är alla välkomna att få vägledning före och efter köp, angående avtal, reklamationer, hållbara val etc.

Telefontider till Hallå konsument är måndag-fredag kl. 9-17. På webbplatsen finns information och verktyg till stöd för dig som konsument.

Konsumentvägledning

Telefon: 013-20 66 87
Telefontid: Måndag och torsdag 8.00 - 16.00

E-post: Skicka e-post till Konsumentvägledning

E-post: konsument@linkoping.se

Postadress: Linköpings kommun
581 81 Linköping

Besöksadress: Östgötagatan 5
Östgötagatan 5 på karta

Tillgänglighetsinformation Östgötagatan 5

Kort webbadress:
http://www.linkoping.se/konsument http://www.linkoping.se/konsument

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 28 mars 2017