Hoppa till huvudinnehåll

Arenainformation

Här finns viktig information som du som elev och vårdnadshavare kommer att ha nytta av.

Arenaskolans övergripande mål är Maximalt lärande, likvärdighet, lust och engagemang. De målen når vi bland annat genom att arbeta fokuserat med att alla elever ska känna trygghet och studiero i skolan vilket är en förutsättning för elevens lärande. Idrott och lärande går hand i hand, där idrotten skapar goda förutsättningar för att du som elev ska lyckas ännu bättre med dina studier i skolan. 

Att vara elev på Arenaskolan innebär att du har både rättigheter och skyldigheter. Elevråd och all personal har tillsammans arbetat fram Arenaskolans ordningsregler. Vi hoppas att du som elev kommer att trivas hos oss på Arenaskolan. Vi ser också fram emot ett bra samarbete med er vårdnadshavare.

Tillsammans är vi Arenaskolan!

Cecilia Persson, Jenny Seger, Karin Thelander med all personal

Allergier

Vi har både personal och elever med olika allergier och därför är nötter och mandel och inte tillåtet i skolans lokaler. Vi undviker också att använda starka dofter som exempelvis parfym. Har du pälsdjur hemma, var noga med handtvätt innan du går till skolan.

Besök

Skolans lokaler är endast avsedda för elever och skolans personal. Vill du besöka skolan anmäler du ditt besök till mentor eller på expeditionen.

Betyg

Betyg ges i slutet av varje termin, ett så kallat terminsbetyg. I slutet av årskurs 9 får du ett slutbetyg som du använder för att söka in på gymnasiet. Betygen skickas hem per post efter skolavslutningen. Om du riskerar att inte nå godkänt betyg kommuniceras det till dig och din vårdnadshavare under terminen via Unikum som är en lärportal. Vill du läsa mer om betyg hänvisar vi till Skolverkets hemsida. 

Bibliotek

Vi har ett fokusbibliotek. Det innebär att vi har bibliotekarie på heltid som arbetar med läsfrämjande arbete och medie- och informationskompetens.

Brand/utrymning

Alla som vistas i skolans lokaler skall känna till vad som gäller vid brand. Din mentor kommer att informera dig om vilka rutiner vi har på skolan. Vid brand eller annan utrymning är det viktigt att du följer de rutiner vi har på skolan.

Busskort

Du ansöker om skolskjuts via den digitala tjänsten Ombord med hjälp av BankID. Kommunen har bestämmelser kring vilket avstånd man måste ha mellan hem och skola för att ha rätt till busskort. Se Linköpings kommuns hemsida för mer information. Om du förlorat eller skadat ditt busskort går du till expeditionen. Det kostar 200 kronor att få ett nytt busskort.

Datorer

För skolarbete här i skolan finns tillgång till datorer och för användning av dessa finns särskilda regler.

Elevcoacher

Elevcoacherna har som särskilt uppdrag att arbeta med trygghet och trivsel på skolan. De anordnar bland annat rastverksamhet och finns ute bland eleverna i korridorer och klassrum. Elevcoacherna har en aktiv del i skolans värdegrundsarbete och arbetar även med att genomföra samtal vid kränkningar. Arbetet med kränkningsärenden följer skolans rutin. Elevcoach återkopplar till mentor samt vårdnadshavare och följer upp ärendet tills det är avslutat, det vill säga när eleven inte längre upplever sig kränkt. Alla anmälda kränkningar dokumenteras på avsedd blankett, samt anmäls till kommunens huvudman. 

Elevhälsan

Elevhälsan innefattar rektor, biträdande rektor, specialpedagog, kurator, psykolog, skolsköterska samt elevcoacher. På skolans hemsida finns telefonnummer och mejladresser.

Elevråd

Elevrådet har en styrelse som planerar och leder arbetet tillsammans med personal på skolan. Det är elever från årskurs 8 och 9 som sitter i elevrådsstyrelsen. I elevrådet finns två valda representanter från varje klass som deltar i de regelbundna elevrådsmötena. Elevrådet har till uppgift att tillvarata elevernas intressen. Till elevrådet kan du vända dig med frågor och synpunkter angående skolverksamheten. Du kan också ta upp dina frågor och synpunkter på klassrådet. 

Elevskåp

Du har tillgång till två elevskåp. Vid entrén har du ett skåp där du förvarar dina ytterkläder och din väska. Du har också ett mindre skåp där du förvarar ditt skolmaterial. Till varje skåp finns ett kodlås. Om du har glömt din kod eller har problem med ditt elevskåp kontaktar du vaktmästaren. Var noga med att inte lämna ut din kod till någon.


Skåpet är skolans egendom och utlånas till eleven för förvaring av läromedel och annat skolrelaterat material. Värdesaker bör ej förvaras i skåpet. Eventuell förvaring av värdesaker sker på egen risk. Föremål förbjudna enligt lag, eller av ordningsskäl otillåtna föremål får ej förvaras i skåpet. Klotter, klistermärken eller skadegörelse på och i eget eller andras skåp följs alltid av kontakt med hemmet. Rätten att disponera skåp kan dras in och skada ska alltid ersättas. Rektor kan besluta om att visitera elevskåp. I första hand ges eleven möjlighet att själv öppna skåpet i närvaro av två företrädare för skolan. Om detta inte är möjligt har skolan rätt att öppna skåpet. Föräldrarna informeras om åtgärden. Byte av skåp mellan elever är inte tillåtet.  

Skolans lokaler kan komma att sökas igenom av hund för att hitta narkotika eller vapen. 

Försäkring

Samtliga elever i Linköpings kommun är försäkrade. För mer information om vad försäkringen innefattar hänvisas till Linköpings kommuns hemsida.

Föräldramöten

Vi kallar till ett föräldramöte under höstterminen varje läsår.

Hiss

Hissarna är avsedda för personal och materialtransporter. Givetvis beviljas elev med rörelsehinder tillstånd att använda hiss. Vårdnadshavare tar kontakt med skolsköterskan som gör en bedömning och utfärdar ett intyg efter behov. En tagg till hissen kvitterar du sedan ut hos vaktmästaren.

Information

Löpande information till dig som elev ges via skolans Intern-TV, på klassens mentorstid, Classroom och Unikum. Annan viktig information finns på skolans hemsida och mejlas också hem till vårdnadshavare. 

Inställda lektioner

Om en lektion måste ställas in på grund av sjukdom meddelas detta via Classroom. Om lärare uteblir från lektion ska en representant från klassen/gruppen gå till expeditionen 10 minuter efter lektionens början för att få besked.

IST Medgivande

I Linköpings kommunen har vi gått över från pappersblanketter till digitala blanketter och e-tjänster. Digitala blanketter för vårdnadshavare och elever finns i e-tjänsten Digitala blanketter - IST Medgivande och IST Administration. Här registrerar och uppdaterar du som vårdnadshavare dina kontaktuppgifter. När du uppdaterar dina kontaktuppgifter i IST Administration så uppdateras också kontaktuppgifterna automatiskt i våra andra system, som Skola24 och Unikum.

Du som vårdnadshavare bör även göra ditt medgivande för skolans blanketter:
Ordningsregler, Info frånvaroavisering och Samtycke av publicering av bild och/eller film. Om det finns två vårdnadshavare är det viktigt att ni båda gör ert medgivande/godkännande. Det räcker att göra detta en gång, sedan följer informationen barnet tills det slutar den kommunala skolan. Om du behöver ändra på redan anmälda uppgifter så går du in på samma länk och gör dina ändringar där. Båda vårdnadshavarna behöver godkänna ändringen. 

Kontakt

På sidan Personal och ledning i menyn finns telefonnummer och mejladresser till all personal.

Ledighet

Ledighet ansöker du om i Skola24. Kommunen har från och med i år en förändrad hantering av närvaro/frånvaro i skola och fritidshem. Gemensam information skickas hem från Linköpings kommun. Ledighet ska sökas senast 2 veckor i förväg. Vid planerad ledighet har du som elev ansvar att fråga dina lärare om vad du ska arbeta med när du är ledig. I Classroom finns också planering och uppgifter i ämnet. Tänk på att vissa moment till exempel laborationer och gruppdiskussioner inte går att ta igen i efterhand. Ledighet för del av dag (exempelvis tandläkarbesök) hanteras av mentor och meddelas i god tid. Ledighet beviljas inte under nationella prov. Datum för nationella prov finns på skolans hemsida.

Läroböcker

Läroböcker lånar du av skolan. Du kvitterar ut dina läroböcker av de ämneslärare du har. De ska lämnas tillbaka efter avslutat arbetsområde, vid terminens eller läsårets slut. Om du tappat bort din lärobok kan du bli ersättningsskyldig. Du meddelar läraren i det aktuella ämnet.

Lärplattor

Elever i årskurs 7-9 har tillgång till lärplattor i skolan. Mer information om användning och förvaring av lärplattor kommer under hösten. 

Läsårstider

På skolans hemsida hittar du information om läsårstider, lovdagar, studiedagar och datum för nationella prov.

Mentor

Du tilldelas en mentor som du i första hand ska vända dig till om du behöver hjälp med något. Mentorns huvuduppgifter är bland annat att

  • följa upp elevens studieresultat.
  • genomföra utvecklingssamtal.
  • på mentorstid en gång per vecka träffa eleverna för att till exempel följa upp frånvaro, påminna/informera om läxor, prov eller andra aktiviteter.
  • ansvara för skolans kontakt med hemmet.

Mobiltelefoner

Alla våra klassrum är mobilfria. Det betyder att du lämnar din mobiltelefon i ditt skåp innan lektionen eller i det ”mobilhotell” som finns i varje klassrum. I matsalen använder vi inte mobiltelefonerna.

Modersmålsundervisning

Vi på Arenaskolan är positiva till elevers vilja att bibehålla och utveckla sitt modersmål och ser även att det är en bra förutsättning för att lära sig svenska och andra ämnen i skolan. För dig som har ett annat modersmål än svenska, eller har förälder/föräldrar som har annat modersmål än svenska, finns därför möjlighet att få modersmålsundervisning. Ansökan görs på vårdnadshavares initiativ genom att fylla i blanketten ”Ansökan modersmål” som sedan lämnas till rektor. Blanketten finns på kommunens hemsida.

Närvaro

Det är obligatorisk närvaro vid lektioner och andra aktiviteter som skolan ordnar. Vid ogiltig frånvaro skickas ett mejl till vårdnadshavare. Ogiltig frånvaro finns med på terminsbetyget. Enligt skolans rutin kontaktas vårdnadshavare via mejl/telefonsamtal om frånvaron under en månad överstiger 15 % anmäld frånvaro eller 5 % ogiltig frånvaro. Vid återkommande frånvaro kan kartläggning av frånvarons orsaker bli aktuell. Kartläggningen genomförs av elevhälsan tillsammans med mentor, elev och vårdnadshavare och syftar till att hitta stöd och insatser som kan öka skolnärvaron.

Prao

Under högstadiet ska alla elever ut på prao vilket innebär att eleven får större kännedom om arbetslivet.

Rutin för orosanmälan

I lagen står det att alla som får kännedom om eller misstänker att ett barn far illa bör anmäla det till socialnämnden (14 kap. 1 c § SoL). Personal som arbetar i skolan har skyldighet att anmäla oro till socialtjänsten för vidare utredning. Oftast görs anmälan tillsammans med vårdnadshavare.  

Rutin för polisanmälan

När ett brott begås under skoltid finns ingen föreskriven skyldighet för skolan att polisanmäla. I första hand är det målsägande som gör polisanmälan. Om skolan beslutar att göra en polisanmälan ska elevens vårdnadshavare informeras om detta. 

Enligt socialtjänstlagen ska skolan anmäla till socialnämnden om skolan misstänker eller har kännedom om att ett barn far illa. Skolan samverkar med så kallad “närpolis” och brottsförebyggande gruppen inom kommunen. Skolans lokaler kan komma att sökas igenom av hund för att hitta narkotika eller vapen. Som en del i skolans trygghetsarbete installerades övervakningskameror vårterminen 2018. Skolan följer Datainspektionens riktlinjer.

Rökning, snusning, alkohol och narkotika

Det är ej tillåtet på skolans område enligt lag. Skolan i samverkan med polis genomför regelbundna sök på skolan.

Schema

Under läsåret kan det ske ändringar i ditt schema. Vissa ämnen läser du till exempel bara under höstterminen respektive vårterminen. Mentor meddelar eventuella schemaändringar.

Sjukanmälan

Vårdnadshavare sjukanmäler sin ungdom via Skola24. Mer information om hur du gör finns på kommunens hemsida. 

Skolcafé

Finns på entréplan och det är till för både elever och personal. Där kan du handla enklare mellanmål, ta det lugnt, träffa kompisar, spela spel med mera. Elevcaféet är bemannat av skolpersonal. Här kan du också köpa extra skolmaterial som pennor och sudd.

Skolkurator

Vi jobbar för att skolan ska vara en plats där alla elever kan må bra och känna sig trygga. Till oss kuratorer kan du gå om du vill prata med någon vuxen om det som händer i ditt liv, till exempel om det är jobbigt i skolan. Vi träffar också hela klasser och arbetar med skolans värdegrund. Vi har tystnadsplikt och anmälningsplikt. Det innebär att vi inte för vidare det du berättar, om det inte är saker som du som elev far illa av. 

Skolpsykolog

Psykologen i skolan arbetar för att främja elevernas kunskapsutveckling mot målen i skolan, samt verka för goda relationer och hälsa i skolan. Psykologen samverkar med pedagogerna, rektorerna och övrig elevhälsopersonal på skolan för att eleverna ska må bra och få det stöd de behöver. Psykologen kan även  träffa elever som har skolrelaterad ohälsa för kartläggande eller stödjande samtal. Om problematiken istället rör hemsituationen eller finns både i skolan och på fritiden hänvisas eleven och familjen till första linjens psykiatri (Råd, stöd och hälsa) eller barn- och ungdomspsykiatrin.

När en elev har svårigheter att nå målen i skolan kan en skolpsykologisk utredning genomföras i samråd med rektor och vårdnadshavare för att få mer kunskap om elevens fungerande, styrkor och svårigheter. Frågeställningar som rör neuropsykiatrisk problematik (exempelvis ADHD, Autism, Tourettes syndrom) utreds inom psykiatrin. Psykologen har journalföringsplikt och behöver föräldrarnas samtycke för att få träffa eleven för samtal.

Skolsköterska

Skolsköterskan arbetar främst förebyggande och hälsofrämjande genom hälsosamtal, hälsoundersökningar och vaccinationer. Du kan som elev få hjälp med enklare sjukvårdsinsatser. På skolan finns tillgång till skolläkare fyra gånger/termin. Om du exemplevis har diabetes, allvarlig allergi med adrenalinpenna, epilepsi eller annan allvarlig sjukdom och behöver hjälp i skolan ska det finnas en egenvårdsplan från behandlande läkare. Skolsköterskan kan vara behjälplig i dessa frågor och blanketter skall lämnas in till rektor. 

Skofri skola

Vi är en skofri skola vilket betyder att du tar av dig dina ytterskor i kapprummet. Du förvarar dina ytterskor i ditt skåp på entréplan. Om du vill tar du med dig ett par innetofflor till skolan. Om du som förälder är här på besök finns skoskydd att använda.

Studie- och yrkesvägledare (SYV)

Skolan strävar efter att varje elev ska inhämta tillräckliga kunskaper och erfarenheter för att kunna göra väl underbyggda val av fortsatt utbildning och yrkesinriktning. SYV har olika uppdrag i de olika årskurserna som bland annat:

  • Vägledning inför gymnasievalet
  • Prao

Specialkost

Är du i behov av specialkost, fyll i blanketten ”Ansökan om specialkost inom skola LK2768”. Du hittar den på kommunens hemsida eller så tar du kontakt med vår skolsköterska.

Trafiksäkerhet

Om du skjutsar ditt barn med bil till skolan ber vi dig släppa av och hämta på parkeringen eller grusplanen. När du kommer med buss till skolan finns en gångtunnel att använda. Cykling på skolgården är inte tillåtet.

Unikum

Unikum är en lärplattform där du som elev och vårdnadshavare får information från skolan om dina studier och din kunskapsutveckling.

Uppehållsrum och studietorg

På plan 3 finns ett uppehållsrum och studietorg. Här kan du ta det lugnt, träffa kompisar, spela tv-spel, schack och plugga med mera. Uppehållsrummet är bemannat av skolpersonal.

Vaktmästare

Finns på entréplan. Vaktmästaren går du till

  • om du har tappat något.
  • om något har gått sönder eller om du ser skadegörelse.
  • om du glömt koden till ditt skåp.
  • om du behöver köpa extra skolmaterial, till exempel pennor, suddigum eller linjal.

Vistelse i skolans lokaler efter skoltid

Du som elev ombeds lämna skolan direkt efter sista lektionen, med undantag för dig som väljer att gå på bemannad läxhjälp samt för dig som väntar på din skolskjuts. Skolan har tyvärr inget utrymme för extra bemanning för fritidsgård/fritidsaktiviteter och skolan har heller inga möjligheter att bekosta extra städtider som det har blivit då elever stannat kvar för att exempelvis byta om inför träning.

Övervakningskameror

Som en del i skolans trygghetsarbete installerades övervakningskameror inomhus vårterminen 2018. Skolan följer Datainspektionens riktlinjer.

Senast uppdaterad den 5 april 2023