Behandling av personuppgifter på Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen

Arbetsmarknadsnämnden är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter som sker inom ramen för Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningens verksamhet. Arbetsmarknadsnämnden är även personuppgiftsansvarig för de personuppgiftsbehandlingar som sker inom ramen för vuxenutbildningen på Utbildningsförvaltningen.

Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningens verksamhetsområden

Arbetsmarknadsnämnden är personuppgiftsansvarig för de personuppgiftsbehandlingar som sker inom ramen för försörjningsstöd, arbetsmarknadsinsatser och flyktingmottagande.

Varje personuppgiftsbehandling behöver stödjas på en så kallad rättslig grund. De rättsliga grunderna som kan bli aktuella för arbetsmarknadsnämndens personuppgiftsbehandlingar är:

• allmänt intresse
  • rättslig förpliktelse
  • myndighetsutövning

Exempel på personuppgifter som arbetsmarknadsnämnden behandlar är:

• namn
  • personnummer
  • familjerelationer
  • adress
  • telefonnummer
  • ekonomisk information
  • hälso- och sjukvårdsinformation
  • uppgifter från andra aktörer till exempel Skatteverket, Region Östergötland, polisen och Migrationsverket

Personuppgifter lämnas av dig som privatperson i samband med att du ansöker om ekonomiskt bistånd eller andra insatser som ligger inom förvaltningens verksamhet. Personuppgifterna behövs bland annat för att vi ska kunna administrera ansökningar om ekonomiskt bistånd och ditt deltagande i verksamhetens insatser. De behövs även för att vi ska kunna arbeta med kvalitetssäkring och utveckling av verksamheten.

Vi kan komma att inhämta din folkbokföringsadress från Skatteverket. Ibland lämnas personuppgifter vidare till andra aktörer såsom Skatteverket, Region Östergötland, Länsstyrelsen eller polisen.

Kontakta arbetsmarknadsnämnden för ytterligare information om hur personuppgifter behandlas.

Postadress: Linköpings kommun
Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen
581 81 Linköping

Vuxenutbildningen