Hoppa till huvudinnehåll

Att starta en verksamhet

Innan man startar en verksamhet behöver man ta reda på vad som krävs för att kunna erbjuda sina kunder eller besökare en trygg upplevelse. En del verksamheter behöver anmälas till Hälsoskyddsenheten innan start.

Anmälningsplikt

En del verksamheter behöver anmälas till Hälsoskyddsenheten sex veckor innan start.

För att handläggningen av din anmälan ska gå så snabbt som möjligt är det viktigt att anmälan är komplett med den information och de bilagor som efterfrågas. Bilagor som eventuellt inte skickas med anmälan kommer begäras in i efterhand, vilket förlänger handläggningstiden. 

Hälsoskyddsenheten kommer handlägga din anmälan och ta kontakt med dig vid behov.

Om ni är flera verksamhetsutövare som bedriver anmälningspliktiga verksamheter i samma lokal behöver separata anmälningar göras för respektive verksamhet.

Följande verksamheter är anmälningspliktiga:

  • Solarier
  • Bassängbad
  • Skolor och förskolor
  • Hygieniska verksamheter som utför behandlingar med risk för blodsmitta och annan smitta (exempel på behandlingar är tatuering, piercing, microneedling, manikyr/pedikyr, fotvård, akupunktur och rakning med kniv)

Exempel på ej anmälningspliktiga verksamheter

  • Gym/idrottshallar
  • Tillfälliga boenden såsom hotell och vandrarhem
  • Hyresfastigheter
  • Vårdboenden
  • Badplatser
  • Offentliga lokaler
  • Skönhetssalonger utan stickande/skärande behandling (till exempel massage, ansiktsbehandling, nagelskulptering, lash/browlift och laserbehandling).

Du som har en verksamhet där människor potentiellt kan utsättas för hälsofaror behöver ha kunskap om hur din verksamhet ska drivas på ett säkert sätt. Det kan innebära att du behöver se till att till exempel ventilationen är tillräcklig, att inomhustemperaturen är lämplig och att det finns ändamålsenliga städ- och hygienrutiner. Det är också viktigt att det inte finns fukt, mögel eller skadedjur i lokalen.

Till din hjälp finns allmänna råd från Folkhälsomyndigheten. I dessa hittar du riktvärden för bland annat ventilation, temperatur, buller, städning, fukt och mikroorganismer. Om du har en skönhetssalong finns det också information på Socialstyrelsens hemsida.

Varför ska jag anmäla?

Anmälan ger Hälsoskyddsenheten möjlighet att till exempel bedöma om lokalen som valts är lämplig eller om det finns skyddsåtgärder som måste vidtas för att undvika att det uppstår risk för människors hälsa eller miljön.

Planerar du en förändring i din verksamhet?

Du som driver en anmälningspliktig verksamhet och planerar att göra större förändringar i denna behöver skicka in en ny anmälan till Hälsoskyddsenheten. Exempel på större förändringar är utökning av nya anmälningspliktiga behandlingar, lokalbyte, och ombyggnation.

Om man planerar en mindre förändring såsom byte av organisationsnummer, namn eller faktureringsadress, utökningar med nya behandlingar eller mindre förändringar i lokalen räcker det att meddela detta till Hälsoskyddsenheten via mail:

Bygglov

Det är viktigt att ta reda på om man behöver söka bygglov eller göra en bygganmälan för sin lokal. Man bör därför alltid ta kontakt med Bygglovsenheten i samband med att man planerar att öppna, ta över, eller göra ändringar i en lokal.

Avgifter

Anmälningsavgift

Alla som startar en anmälningspliktig verksamhet betalar en anmälningsavgift. Anmälningsavgiften motsvarar 3 timmar handläggningstid och ligger år 2024 på 3 60 kronor.

Tillsynsavgift

De flesta anmälningspliktiga verksamheter betalar en årlig avgift för Hälsoskyddsenhetens tillsyn. Den årliga avgiften innebär att din verksamhet kommer få regelbunden tillsyn, till exempel vartannat eller vart tredje år.

Miljösanktionsavgift

Om du inte anmäler din verksamheten innan du startar kan du få betala en miljösanktionsavgift utöver avgiften för handläggning av anmälan.

Senast uppdaterad den 25 mars 2024