Hoppa till huvudinnehåll

Taxa för Miljöavdelningens tillsyn

Syftet med Miljöavdelningens tillsyn är att kontrollera att verksamheter bedrivs enligt lagstiftningen så att påverkan på miljön och människors hälsa begränsas så långt som möjligt. Det är den som driver verksamheten som ska betala kostnaden för tillsynen, priset utgår från taxor som fastställts av kommunen.

Taxa för livsmedelsverksamheter

Tillsynskostnaden för livsmedelsverksamheter betalas utifrån den faktiska tid som kontrollen tar och betalas i efterhand. Syftet med efterdebitering är att det är tydligt vad man betalar för. 

Om inspektören uppmärksammar avvikelser från lagstiftningen vid den ordinarie kontrollen görs en uppföljande kontroll. Den debiteras då utöver den ordinarie kontrolltiden. En avgift tas också ut för registrering av verksamheter. 

I samband med registrering av en verksamhet genomförs riskklassning i enlighet med Livsmedelsverkets vägledning. Från och med 2024 införs en ny modell som medför att alla livsmedelsverksamheter klassas om. Exempel på faktorer som påverkar vilken riskklass en verksamhet tillhör är verksamhetens omfattning, vilka livsmedel och processer som hanteras samt om man riktar sig till känsliga konsumentgrupper. Utifrån dessa uppgifter beräknas företagets riskklass och kontrollfrekvens, alltså hur ofta verksamheten ska få kontroll. Mer information om riskklassningsmodellen hittas hos Livsmedelsverket.

Från och med 1 januari 2024 ligger taxan för tillsyn enligt livsmedelslagstiftningen på 1 570 kronor per timme.

Taxan för kontroll enligt livsmedelslagen är beslutad av kommunfullmäktige 2022-12-06, § 470.

Taxa för verksamheter som berörs av miljö- eller hälsoskydd

Avgifterna i taxan utgår från vilket behov av tillsyn en verksamhet har. Tillsynsbehovet bestäms utifrån de risker en verksamhet bedöms innebära för miljön och människors hälsa. Ju större risker verksamheten utgör desto större blir också tillsynsbehovet.

Enligt taxan ska alla verksamheter som är anmälnings- eller tillståndspliktiga betala en fast årsavgift. Detsamma gäller verksamheter som har ett tillsynsbehov på minst tre timmar per år. Årsavgiften betalas per kalenderår och fakturor skickas ut till verksamheterna i början av varje år.

Om en verksamhet behöver ytterligare tillsynsbesök, till exempel för att man brutit mot villkor, debiteras detta utöver den årliga avgiften. En extra avgift tas också ut för ansöknings- och anmälningsärenden, till exempel anmälan om ändring av verksamheten.

Verksamheter som inte omfattas av årlig avgift betalar för den faktiska tid som tillsynen tar.

Från och med 1 januari 2024 ligger taxan för tillsyn enligt miljöbalken och strålskyddslagen på
1 210 kronor per timme.

Taxan är beslutad av kommunfullmäktige 2020-12-08, § 307.

Taxa för prövning och tillsyn över avfallshantering i fritidsbåtshamnar

Genom en ändring av lagen (1980:424) om åtgärder mot förorening från fartyg (LÅFF) har alla svenska kommuner sedan den 1 maj 2023 ansvar att kontrollera att vissa fritidsbåtshamnar har anordningar för att ta emot avfall samt att dessa stämmer överens med regelverken.

Tillsynskostnaden betalas utifrån den faktiska tid som kontrollen tar och betalas i efterhand. Om den sammanlagda tillsynstiden understiger en halvtimme per år tas ingen timavgift ut för tillsyn.

Från och med 1 januari 2024 ligger taxan för prövning och tillsyn över avfallshantering i fribåtshamnar på 1 210 kronor per timme.

Taxan är beslutad av kommunfullmäktige 2023-10-24, § 335.

Generellt om timavgifter

Bygg- och miljönämnden fastställer före utgången av varje kalenderår nästa års timavgifter, dessa grundas på den allmänna prisutvecklingen.

Det här ingår i tillsynstiden: 

  • inläsning av ärendet och aktuell lagstiftning
  • restid (gäller ej för livsmedelsverksamheter där resekostnaden istället är medräknad i timavgiften)
  • det fysiska besöket i verksamheten
  • kontakt med berörda parter (till exempel grannar)
  • skriftlig sammanfattning av inspektion och beslut 
  • samråd med andra tillsynsmyndigheter och jurister 
  • kontroll av eventuell års- och miljörapport samt analysprotokoll

Senast uppdaterad den 1 januari 2024