Tillgänglighet i offentlig miljö

Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning handlar om att leva oberoende och att fullt ut kunna delta i livets alla områden på lika villkor som andra.

Linköpings kommun ska vara en stad för alla kommuninvånare och besökare. För att alla människor ska kunna ta del av och besöka verksamheter och lokaler är det viktigt att lokaler, byggnader, utemiljö, information och olika verksamheter är tillgängliga.

Det innebär till exempel att det inte ska finnas några nivåskillnader som utestänger personer som använder rullstol samt att det finns välplacerade skyltar med tydlig text så att personer med nedsatt syn kan hitta rätt i byggnaden.

Linköping kommun arbetar för att offentliga ytor, exempelvis gator, parker, lekplatser och torg ska bli tillgängliga och användbara för alla.

Exempel på åtgärder för att förbättra tillgängligheten på kommunens mark.

  • Busshållplatser: För att underlätta för rollatorer, rullstolar och barnvagnar höjs kantstenshöjden vid busshållplatsen. Vid kantstenen finns vita plattor för att tydliggöra nivåskillnaden. Vid bussens stopplats finns taktila plattor så att personer med synnedsättning vet var bussen stannar.
  • Bänkar: Det finns många nya bänkar med ryggstöd och armstöd. Intill bänken finns det plats att ställa till exempel en rullstol eller rollator.
  • Övergångsställen: Det pågår ett arbete med att tillgänglighetsanpassa övergångställen. Det finns en tydlig kantsten för att synsvaga ska kunna känna var vägen börjar, och en ramp för rullstolar, rollatorer och barnvagn.

Enkelt avhjälpta hinder

Enkelt avhjälpta hinder är brister i den publika omgivningen som du kan anmäla till bygglovskontoret. De bedömmer om anmälan fyller kraven på att det är ett enkelt avhjälpt hinder. Det vill säga att åtgärd är rimlig beroende på vad bristen har för förutsättningar och vilken kostnad det kan bli.

Exempel på enkelt avhjälpta hinder kan vara:

  • Tunga dörrar och höga trösklar
  • Mindre nivåskillnader eller trappsteg
  • Avsaknad av ledstänger eller handtag
  • Dörröppnare eller liknande funktioner som är dåligt placerade eller utformade
  • Dålig belysning och dålig ljudmiljö
  • Bristande kontrastmarkering på glasytor och trappsteg
  • Bristande utformningar av orienterande skyltning

Tillgänglighetsdatabasen 

Tillgänglighetsdatabasen syftar till att sprida information om hur tillgängliga offentliga lokaler är. Den gör också att du kan planera ditt besök i förväg.      

Tillgänglighetsdatabasen kan till exempel ge svar på:

  • Var finns närmaste handikapparkeringsplats? Kan jag ta mig därifrån och till besöksmålet?
  • Vilka hjälpmedel finns att orientera sig för mig med mina funktionsnedsättningar?
  • Hur kommer jag in?
  • Var ligger receptionen/informationsdisken?
  • Hur når jag toaletten?
  • Vilka platser finns i lokalen för mig som rullstolsburen?

Välkommen att kontakta vår kundtjänst för frågor till något av förvaltningens kontor:

  • Bygglovskontor
  • Kommunlantmäteri
  • Miljökontor
  • Teknik- och samhällsbyggnadskontor

Öppettider:
Måndag-fredag kl 8.00-17.00 (16.00 juni-aug)

Telefon: 013-20 64 00
Telefontid: Måndag-fredag kl 8.00-17.00 (16.00 juni-aug)

Fax: 013-20 74 95

Postadress: Drottninggatan 45
58181 Linköping

Besöksadress: Drottninggatan 45
Drottninggatan 45 på karta

Tillgänglighetsinformation Drottninggatan 45

Kontakt:
Kontakta Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningens kundtjänst

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss förbättra webbplatsen

Hur skulle den här sidan kunna bli bättre?

Senast uppdaterad den 4 oktober 2016