Hoppa till huvudinnehåll

Elbristen i Linköping och Europa

Det kan bli brist på el i vinter.
Alla behöver hjälpas åt att spara el.

Här hittar du information om hur Linköpings kommun arbetar för att spara el.

Du hittar även tips på vad du kan göra.

Så kan du hjälpa till

Om alla minskar mängden el som de använder så blir elen billigare.

Det är också större chans att elen räcker till alla som behöver el.

Så kan du minska användningen av el

Det här kan du göra hemma, på jobbet eller på andra platser:

  • Sänk värmen inomhus ett par grader om du har annan uppvärmning än fjärrvärme.
  • Släck lampor i rum eller lokaler där det inte behöver vara tänt.
  • Flytta möbler som står framför elementen så att värmen sprids lättare i rummet.
  • Vänta med att starta diskmaskinen tills den är full. 
  • Byt ut vanliga glödlampor till LED-lampor.

Det här gör kommunen

  • Tänder lampor senare på eftermiddagen och släcker lamporna tidigare på morgonen.
  • Lampor på idrottshallar och fotbollsplaner lyser svagare.
  • Informerar de som bor i Linköping om att det är brist på el.
  • Minskar öppettiderna för kommunala idrottsanläggningar.
  • Informerar alla som jobbar i kommunen om hur de kan hjälpa till att spara el på jobbet.

Varför har vi brist på el?

Det är flera saker som gör att det är brist på el.

  • Rysslands krig i Ukraina
  • Vi tillverkar mindre el än tidigare vintrar
  • Våra ledningar för el är inte bra

Risk för planerat strömavbrott

Om det blir väldigt kallt ute så kan elbolagen behöva stänga av elen under en kort tid för vissa områden. Det är som ett vanligt strömavbrott. Vi minskar risken för planerat strömavbrott om vi använder mindre el.

 

Senast uppdaterad den 25 november 2022

Tillbaka Skriv ut