Politik och demokrati

Vart fjärde år väljs de politiker
som ska styra Linköpings kommun.

Kontakta Kommunens diarium

013-20 63 45

79 politiker från olika partier väljs då
till kommunfullmäktige.

För att styra kommunen måste ett parti
få mer än hälften av rösterna.
Det är sällan ett parti får så många röster.
Därför brukar olika partier samarbeta.

Partier som styr från 2018

Under året  2018 -2021 är det
Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna
och Kristdemokraterna som bestämmer.
De kallar sig Allians för Linköping.
Man säger att de andra partierna är i opposition.

Moderaterna är störst

Moderaterna är det största partiet
i Allians för Linköping.
Därför bestämmer de mest. 
Niklas Borg heter den moderat
som är ordförande i kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsen är den viktigaste
av alla styrelser  och nämnder
i kommunen.

De andra partiledarna i Allians för Linköping är: 

  • Åsa Wennergren som är ordförande för Liberalerna
  • Muharrem Demirok som är ordförande för Centerpartiet
  • Sara Skyttedal som är ordförande för Kristdemokraterna

Fler partier

Det finns fler politiska partier i Linköpings kommun.
Partierna och derasgruppledare är:

  • Kristina Edlund, Socialdemokraterna
  • Jessica Eek, Vänsterpartiet
  • Birgitta Rydhagen, Miljöpatiet
  • Klas Ahlgren, Sverigedemokraterna

Läs mer

Du kan läsa mer om  vilka politiker
som sitter i de olika nämnderna och styrelserna
på de sidor som inte är lättlästa.
Där kan du också läsa om vad politikerna
kommer att besluta om på sina sammanträden
och när sammanträdena är.
Du kan ta kontakter och komma med synpunkter och förslag.

Du kan också se kommunfullmäktiges möten
direkt i din dator.

Senast uppdaterad den 7 januari 2019

Tillbaka Skriv ut