Hoppa till huvudinnehåll

Politik och demokrati

Vart fjärde år väljs de politiker
som ska styra Linköpings kommun.

Kontakta Kommunens diarium

79 politiker från olika partier väljs då
till kommunfullmäktige.

För att styra kommunen måste ett parti
få mer än hälften av rösterna.
Det är sällan ett parti får så många röster.
Därför brukar olika partier samarbeta.

Partier som styr från 2023

I perioden 2023-2026
är det Socialdemokraterna och Moderaterna
som bestämmer i Linköpings kommun.
Som styrande partier kallas de majoritet.
Deras samarbete kallas Tillsammans för Linköping.
Man säger att de andra partierna är i opposition,
de kallas för minoritet.

Socialdemokraterna och Moderaterna
styr kommunen tillsammans

2023-2026 är det Socialdemokraterna och Moderaterna
som bestämmer i Linköpings kommun.
Det är första gången som Linköping styrs av
Socialdemokraterna och Moderaterna tillsammans.

Kristina Edlund heter den socialdemokrat
som är ordförande i kommunstyrelsen.
Moderaten Niklas Borg är förste vice ordförande
i kommunstyrelsen.

Socialdemokraterna och Moderaterna har delat upp
kommunens nämnder emellan sig.

Fler partier

Det finns fler politiska partier i Linköpings kommun.
Dessa sitter i opposition.
Partierna och deras gruppledare är:

  • Chris Dahlqvist, Sverigedemokraterna
  • Cecilia Helber, Linköpingslistan
  • Sofia Frithioff, Vänsterpartiet
  • Maria Moraes, Miljöpartiet
  • Lars Vikinge, Centerpartiet
  • Åsa Wennergren, Liberalerna
  • Liselotte Fager, Kristdemokraterna

Kommunalråd

I Linköpings kommun finns nio politiker
som arbetar heltid med politik.
Dessa kallas kommunalråd.
I perioden 2023-2026 har Socialdemokraterna och Moderaterna
tillsammans fem kommunalråd.
Vänsterpartiet, Linköpingslistan, Miljöpartiet
och Centerpartiet har ett kommunalråd var.

Majoritetens kommunalråd 

  • Kristina Edlund
  • Niklas Borg
  • Elias Aguirre
  • Annika Krutzén
  • Stefan Erikson

Oppositionens kommunalråd

  • Sofia Frithioff
  • Maria Moraes
  • Cecilia Helber
  • Lars Vikinge

Läs mer

Du kan läsa mer om vilka politiker
som sitter i de olika nämnderna och styrelsen 
på de sidor som inte är lättlästa.
Där kan du också läsa om vad politikerna
kommer att besluta om på sina möten
och när mötena är.
Du kan ta kontakt och komma med synpunkter och förslag.

Du kan också se kommunfullmäktiges sammanträden 
direkt i din dator eller telefon.
Du kan också se mötena efteråt. 

Senast uppdaterad den 23 december 2022

Tillbaka Skriv ut