Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Politik och demokrati

Vart fjärde år väljs de politiker
som ska styra Linköpings kommun.

Kontakta Kommunens diarium

013-20 63 45

79 politiker från olika partier väljs då
till kommunfullmäktige.

För att styra kommunen måste ett parti
få mer än hälften av rösterna.
Det är sällan ett parti får så många röster.
Därför brukar olika partier samarbeta.

Partier som styr från 2018

Under året  2018 - 2022 är det
Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna
och Kristdemokraterna som bestämmer.
De kallar sig Allians för Linköping.
Man säger att de andra partierna är i opposition.

Moderaterna är störst

Moderaterna är det största partiet
i Allians för Linköping.
Därför bestämmer de mest. 
Niklas Borg heter den moderat
som är ordförande i kommunstyrelsen.

De andra gruppledarna i Allians för Linköping är: 

  • Åsa Wennergren för Liberalerna
  • Muharrem Demirok för Centerpartiet
  • Denise Cassel för Kristdemokraterna

Fler partier

Det finns fler politiska partier i Linköpings kommun.
Partierna och deras gruppledare är:

  • Kristina Edlund, Socialdemokraterna
  • Jessica Eek, Vänsterpartiet
  • Rebecka Hovenberg, Miljöpartiet
  • Chris Dahlqvist, Sverigedemokraterna

Läs mer

Du kan läsa mer om vilka politiker
som sitter i de olika nämnderna och styrelsen 
på de sidor som inte är lättlästa.
Där kan du också läsa om vad politikerna
kommer att besluta om på sina sammanträden
och när sammanträdena är.
Du kan ta kontakt och komma med synpunkter och förslag.

Du kan också se kommunfullmäktiges sammanträden 
direkt i din dator.

Senast uppdaterad den 27 januari 2021

Tillbaka Skriv ut