Hoppa till huvudinnehåll

Betala faktura till Linköpings kommun

Här finns information till dig som får fakturor från Linköpings kommun eller behöver göra inbetalningar till kommunen på andra sätt. Kommunens fakturor kan gälla barnomsorg, äldreomsorg, boendeparkering, ansökan om bygglov eller liknande.

Digital post - kommunens fakturor går till din digitala brevlåda

Största delen av Linköpings kommuns fakturor skickas till mottagarnas säkra digitala brevlådor istället för via brev. 

Har du ännu inte digital brevlåda och är intresserad av att skaffa det? Då kan du läsa mer om hur du gör via Myndigheten för digital förvaltnings (DIGG) hemsida. Om du i dagsläget har e-faktura från kommunen kommer du att fortsätta att få det. Förändringen med digital post påverkar inte e-faktura. 

Plusgiro

Linköpings kommun använder normalt plusgiro som inbetalningssätt. På fakturor från Linköpings kommun finns angivet vilket plusgirokonto och OCR-nummer som ska anges vid inbetalningen.

Olika plusgirokonton används för olika typer av fakturor. Om du betalar med eget inbetalningskort eller via Internetbank är det viktigt att ange rätt plusgirokonto och OCR-nummer.

Autogiro

Autogiro är ett enkelt sätt att hålla reda på dina räkningar. Du får din pappersfaktura hemskickad, men betalningen sköts med automatik av banken. Det enda du behöver göra är att se till att det finns på ditt konto för att kunna betala räkningen.

Första fakturan behöver du ofta betala som tidigare när du anmält autogiro. Det beror på så kallat brytdatum för betalning. Därefter löper betalningen via autogiro på automatiskt

OBS!  Har du autogirofunktion så kvarstår den även om du anmäler dig för e-faktura. Då får du ingen pappersavisering hem i brevlådan, utan en e-faktura som presenteras i Internetbanken och betalas via autogiro.

E-faktura

Linköpings kommun kan erbjuda dig som gör dina bankärenden på Internetbank att betala dina räkningar elektroniskt.

I stället för att få en pappersfaktura med ett inbetalningskort får du räkningen presenterad i din Internetbank. Där kan du titta på den på skärmen och sedan klicka för att godkänna betalningen. Det innebär att du slipper skriva in plusgironummer, OCR-nummer, datum och belopp manuellt när du ska betala din faktura.

E-faktura kan användas när du har ett kundnummer hos kommunen, till exempel inom barnomsorg eller äldreomsorg. Ditt kundnummer finns på din senaste faktura från kommunen. 

Betalningspåminnelser skickas ut som pappersfaktura.

Anmälan e-faktura

Du anmäler dig till e-faktura i din Internetbank. E-fakturan gäller för det kundnummer som du anger i internetbanken. Har du flera kundnummer måste du alltså registrera dig flera gånger.

De flesta banker kan hantera internetbanksfakturor. Om du är osäker, kontakta din bank för information.

Elektronisk faktura

Linköpings kommun kan erbjuda dig som företagare/kommun/myndighet elektronisk kundfaktura. Anmäl ert GLN-nummer och är VAN-leverantör till oss via e-post till Ekonomiservice.

Påminnelse skickas ut som pappersfaktura.

Utlandsbetalning

Det går att betala till kommunen även om du befinner dig utomlands, men då måste du ange vårt IBAN-nummer (International Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code). BIC kallades tidigare för SWIFT-kod.

IBAN: SE36 9500 0099 6042 0009 9655

SWIFT/BIC: NDEASESS

Kommunens huvudplusgiro är: 99 65 -5 men ska bara användas för enstaka inbetalningar.

Det går också att använda kommunens bankgiro 373-3946 eller att sätta in pengar direkt på kommunens bankkonto: 996 0 420009 9655. Samma IBAN och SWIFT/BIC-kod som ovan.

Obetalda fakturor

Om du har fått en faktura och inte betalar i tid skickas och betalningspåminnelse. Detta görs ca 10 dagar efter fakturans förfallodag. En särskild påminnelseavgift tas då ut om 60 kronor.

Om fakturan ändå inte betalas skickas vidare till det inkassobolag som kommunen anlitar för vidare åtgärder, vilket innebär att ytterligare avgifter tillkommer.

Dröjsmålsräntan (Riksbankens referensränta +8% på den ursprungliga skulden) tas ut om dröjsmålsräntan överstiger 50 kronor.

Anstånd med betalning

Om det finns särskilda skäl kan du beviljas anstånd med betalning. Hör i så fall av dig till den kontaktperson som finns angiven på fakturan för en diskussion om förutsättningarna.

Frågor och svar om digital post

Du kan logga in på Mina sidor hos Skatteverket för att se om du har anslutit dig till en digital brevlåda.

Besök Mina sidor hos Skatteverket:

 

Om du har både e-faktura och digital brevlåda så kommer du fortsatt att få e-faktura.

För att få digital post från Linköpings kommun behöver du ha en digital brevlåda som är kopplad till "Mina meddelanden". Om du har en annan digital brevlåda kommer du inte att få utskick digitalt från kommunen.

Nej, det behöver du inte. Det är frivilligt att skaffa en digital brevlåda. Du som inte har digital brevlåda eller e-faktura kommer fortsätta att få din post i brevlådan.

När du har en digital brevlåda får du ingen faktura på papper.

Om du missar att betala en digital faktura så får du påminnelse via vanlig post.

Om du har frågor om betalningen eller hur du använder din digitala brevlåda så kontaktar du företaget där du har din digitala brevlåda.

Senast uppdaterad den 13 mars 2024