Boende för äldre

Särskilda boenden finns för dig
som inte längre kan bo kvar hemma.
Det som utmärker ett särskilt boende
är att kommunen ansvarar för sjuksköterskeinsatser.
Du som fyllt 70 år har möjlighet att ställa dig i kö för ett trygghetsboende.
Har du frågor om boende för äldre kan du kontakta äldrelotsen.

Servicelägenhet

På servicehusen finns lunchservering och
fritidsverksamhet.  
När du bor i en servicelägenhet
och behöver hjälp får du hjälp av hemtjänsten.

Vårdbostäder

En vårdbostad är en liten lägenhet på ungefär 35
kvadratmeter.
Du har eget kontrakt på lägenheten.
I bostaden finns en egen dusch och toalett,
samt oftast tvättmaskin och torkmöjlighet för tvätten.
Dessutom finns ett litet kök.
I nära anslutning till vårdbostaden
finns gemensamhetsutrymme för måltider och samvaro.
Tillgång till personal finns under hela dygnet.
I lägenheten finns ett trygghetslarm.  

Korttidsboende

Korttidsboende är ett tillfälligt boende.
Bostaden är möblerad.

Om du är på sjukhuset och ska skrivas ut
finns ingen möjlighet att välja korttidsboende.

Om du vårdas på korttidsboende
eller på sjukhuset och beviljats vårdbostad,
och inte kan flytta hem i väntan på ledig lägenhet
så har du ingen möjlighet att välja vårdbostad.

Kommunen försöker om möjligt
ta hänsyn till dina önskemål
och du har alltid möjlighet
att senare flytta till önskat boende.

Avgift

Kommunen får ta ut avgift för äldreomsorg.  
Avgiften är beroende av dina ekonomiska förutsättningar.  
Det finns en lagstadgad högsta avgift. 

Vill du veta mer om boende för äldre

Kontakta äldrelotsen på Socialförvaltningen.

Kontakta Äldrelots

013-20 64 01


Måndag-tisdag 09.00-15.00, onsdag-fredag 09.00-12.00 (även klämdagar 09.00-12.00).

Hertig Karlsgatan 4

Senast uppdaterad den 16 oktober 2018

Tillbaka Skriv ut