Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Boende för äldre

Särskilda boenden finns för dig
som inte längre kan bo kvar hemma.
På ett särskilt boende ansvarar kommunen för sjuksköterskeinsatser.
Har du frågor om boende för äldre kan du kontakta äldrelotsen.

Servicelägenhet

På servicehusen finns lunchservering och
fritidsverksamhet.  
När du bor i en servicelägenhet
och behöver hjälp får du hjälp av hemtjänsten.

Vårdbostad

En vårdbostad är en liten lägenhet på ungefär 35
kvadratmeter.
Du har eget kontrakt på lägenheten.
I bostaden finns en egen dusch och toalett,
samt oftast tvättmaskin och torkmöjlighet för tvätten.
Dessutom finns ett litet kök.
I nära anslutning till vårdbostaden
finns gemensamhetsutrymme för måltider och samvaro.
Tillgång till personal finns under hela dygnet.
I lägenheten finns ett trygghetslarm.  

Korttidsboende

Korttidsboende är ett tillfälligt boende.
Bostaden är möblerad.

Om du är på sjukhuset och ska skrivas ut
finns ingen möjlighet att välja korttidsboende.

Om du vårdas på korttidsboende
eller på sjukhuset och beviljats vårdbostad,
och inte kan flytta hem i väntan på ledig lägenhet
så har du ingen möjlighet att välja vårdbostad.

Kommunen försöker om möjligt
ta hänsyn till dina önskemål
och du har alltid möjlighet
att senare flytta till önskat boende.

Avgift

Kommunen får ta ut avgift för äldreomsorg.  

Avgiften är beroende av dina ekonomiska förutsättningar.  
Det finns en lagstadgad högsta avgift. 

Läs mer om varje boende i Linköping

Hitta och jämför på kommunens hemsida använder du för
att se var bostäder med särskild service ligger och
vem som är utförare.
Hitta och jämför är inte en sida på den lättlästa webben

Vill du veta mer om boende för äldre

Kontakta äldrelotsen på Social- och omsorgsförvaltningen.

Kontakta Äldrelots

013-20 64 01

Måndag-fredag 09.00-12.00

Barnhemsgatan 2

Vi tar endast emot bokade besök.

Senast uppdaterad den 19 augusti 2022

Tillbaka Skriv ut