Hoppa till huvudinnehåll

Ostlänken

Ostlänken innebär att nya järnvägsspår och en ny centralstation ska byggas i Linköping. Ostlänken innebär också att flera delar av centrala Linköping kommer att förändras.

På en presskonferens den 3 juni  2025 offentliggjorde Linköpings kommun att man föreslår att kommunfullmäktige fattar beslut om att Linköpings kommun inte medfinansierar ett upphöjt stationsläge på grund av en omfattande medfinansiering av kommunen. Kommunfullmäktige föreslås också besluta att den fortsatta processen och dialogen med Trafikverket fokuserar på ett attraktivt markförlagt stationsläge som ger goda förutsättningar för stadsutveckling inom det nya stationsområdet.

Beslut väntas fattas av kommunstyrelsen den 10 juni och av kommunfullmäktige den 17 juni.

Här kan du se presskonferens i efterhand: 

Vad är ostlänken?

Ostlänken är en 16 mil lång ny dubbelspårig järnväg mellan Järna (utanför Södertälje) och Linköping.

Ostlänken innebär att Linköping får en ny centralstation som ska ligga norr om den nuvarande stationen, i närheten av där Kallerstadsleden ligger idag och strax öster om Tornet. Den nya stationen blir gemensam för Ostlänken och Södra stambanan.

Ostlänkens totala sträckning genom Linköpings kommun är cirka 2,1 mil. Trafikverket har delat upp arbetet i två delar: en järnvägsplan för Bäckeby–Linghem och en järnvägsplan för Linköpings tätort.

Delsträckan i järnvägsplanen som ska gå genom Linköpings tätort är cirka 1 mil lång och sträcker sig från Linghem i nordost till strax väster om Bergsvägen i Linköping, där den går ihop med befintliga spår för Södra stambanan.

Kartbild över Linköping med de nya järnvägsspåren inritade från Linghem till Bergsvägen.

Svart linje i kartan visar Trafikverkets föreslagna spårdragning för de nya järnvägsspåren genom Linköpings tärtort. Karta: Linköpings kommun.

 Bild som illustrerar den planerade spårdragningen, de framtida stationsytorna och hur S:t Larsgatan kommer att förlängas in i stationsområdet och vidare.

Bilden visar spårdragningen, framtida stationsytor och hur S:t Larsgatan ska förlängas till stationsområdet och vidare. Foto: Lasse Hejdenberg

Vad gör vi?

Det är Trafikverket som har huvudansvar för järnväg och perronger. Linköpings kommun ansvarar för övriga funktioner kring centralstationen, utvecklingen av områdena runt omkring och hur de kopplas samman och utvecklas med övriga staden.

För mer information om Trafikverkets ansvarsområden, se Trafikverkets webbplats.

Vad innebär Ostlänken för tågtrafiken?

Nya tågspår för persontrafik

Både Ostlänken och Södra stambanans järnvägsspår kommer att gå via den nya centralstationen. Persontåg kommer att trafikera både Ostlänkens järnvägsspår och Södra stambanan. Ostlänkens spår kommer att trafikeras av fjärrtåg, det vill säga persontåg som går längre sträckor. Godståg och pendeltåg kommer enbart att gå på Södra stambanan. Trafiken på de två järnvägsspåren ska inte störas av varandra.

De nya järnvägsspåren för Ostlänken avslutas strax väster om Bergsvägen, där spåren går ihop med de befintliga på Södra stambanan. Den del av Södra stambanan som leder till nuvarande station tas bort och ersätts av nya spår som också går till den nya centralstationen.

Smidigare tågresor och fler avgångar

De nya järnvägsspåren innebär att fler tåg kan trafikera järnvägssträckan Linköping–Stockholm. Sträckan har redan idag svårt att hantera nuvarande mängd tåg, på av spårens begränsade kapacitet.

För att skapa en välfungerande tågtrafik behövs nya järnvägsspår, eftersom kapaciteten behöver ökas. Det räcker inte med att rusta upp befintliga spår. Den nuvarande stationen och dess spårområde kan byggas ut på grund av platsbrist och av hänsyn till framtida behov såväl för järnvägen som för stadens utveckling.

De nya järnvägsspåren ska kunna trafikeras av persontåg som färdas i upp till 250 kilometer i timmen.

Vad innebär Ostlänken för Linköpings utveckling?

Visionsbild som illustrerar en framtida förlängning av S:t Larsgatan som leder fram till det södra stationstorget vid Linköpings nya centralstation. Bilden visar hur gatan delar sig, med en ledande till huvudentrén (vänster) och en som fortsätter norrut över järnvägen (höger). Till vänster  syns det gamla lokstallet och i bakgrunden syns Tornet.

Visionsbild för att illustrera hur S:t Larsgatan ska förlängas och leda fram till Linköpings nya centralstation. Det är långt ifrån klart hur det kommer att se ut, men här visas hur S:t Larsgatan skulle kunna se ut precis innan det södra stationstorget. Till vänster leder stråket fram till huvudentrén och till höger fortsätter stråket norrut över den nya järnvägen. Linköpings innerstad kommer på sikt att växa fram till den nya stationen och vidare norrut. Längst till vänster syns det gamla lokstallet och längre bort sticker Tornet upp. 

Visionbild som visar hur vyn skulle kunna se ut från andra hållet. Bilden illustrerar hur man ser nuvarande innerstad från den nya stationen. Området är i dag verksamhetsmark och spårområde. Det är långt ifrån klart hur husen kommer se ut, hur höga de kommer att vara och ändamålen för husen, men ambitionen är att innerstadsbebyggelse ska prägla området fram till stationen.

Ostlänken innebär att Linköping får en ny centralstation som ska ligga norr om den nuvarande stationen, i närheten av där Kallerstadsleden ligger idag och strax öster om Tornet.

För att göra det möjligt att bygga ut järnvägen och ta sig till den nya centralstationen behöver Linköpings kommun ta fram nya detaljplaner för områden närmast den nya järnvägen, parallellt med Trafikverkets järnvägsplan. Detaljplanerna behöver omfatta järnvägen, den nya centralstationen, nya gator och funktioner som till exempel bussterminal och cykelparkering. Det är också nödvändigt att ta fram detaljplaner som gör det möjligt att flytta Kallerstadsleden och ledningar som påverkas, så att vattenförsörjningen och framkomligheten fungerar under byggtiden.

Förutom nya järnvägsspår och en ny centralstation innebär Ostlänken att Linköping kommer att genomgå stora förändringar. Bland annat kommer innerstaden att kunna växa, när de delar av Södra stambanans järnvägsspår som leder till den nuvarande stationen tas bort i centrala Linköping. Idag utgör dessa järnvägsspår en barriär i staden. Men när de tas bort kommer innerstaden kunna växa norrut, västerut och österut. De kommande decennierna kommer områdena runt den framtida centralstationen att utvecklas från industriområden till levande delar av innerstaden.

Efter att de nya järnvägsspåren börjar trafikeras flyttas all tågtrafik till den nya centralstationen. Den nuvarande stationen kommer att stängas för tågtrafik och kommer på sikt att få en ny funktion.

Visionsbild som visar hur området mellan den nya centralstationen och nuvarande innerstaden kan utformas de kommande decennierna. Dagens innerstad växer på sikt samman med det nya stationsområdet, ambitionen är att vissa befintliga byggnader ska kunna få nytt innehåll som passar i innerstadsmiljön. Den nya centralstationen ligger längst till höger i bild och längst uppe till vänster syns domkyrkan.

Linköpings stadsutveckling kopplat till Ostlänken

Tidplan

Tidplan för Linköpings kommun och Trafikverket. Tiderna är preliminära och kan ändras.

  • 2025 höst - Linköpings kommun påbörjade arbetet med att ta fram nya detaljplaner som behövs för att Ostlänken ska byggas.
  • 2025 - 17 juni - Linköpings kommunfullmäktige väntas fatta beslut om att Linköpings nya centralstation ska byggas med jänvägsspåren i ett markförlagt läge.
  • 2026 sommar - samrådsperiod för Trafikverkets förslag på järnvägsplan. Järnvägsplanen anger i detalj hur de nya järnvägsspåren ska utformas, var de ska gå och vilken mark som Trafikverket kommer att behöva i ett språk under och efter byggtiden.
  • 2026 sommar - Linköpings kommun har samrådsperiod för de nya detaljplaner som behövs för att Ostlänken ska byggas.
  • 2027 - granskningsperiod för Trafikverkets förslag på järnvägsplan. 2028, första kvartalet - antagande av de nya detaljplaner som Linköpings kommun har tagit fram för att Ostlänken ska kunna byggas.
  • 2030 - järnvägsplanen blir gällande.
  • 2030 - Trafikverket börjar bygga spåranläggningen.
  • 2030-2032 - Nya Kallerstadsleden byggs.
  • 2035 - Ostlänkens järnvägspår börjar trafikeras och den nya stationsbyggnaden tas i drift.

Senast uppdaterad den 3 juni 2025