Bredder för gator, gång- och cykelbanor och trottoar
Gatubredd
Gatans bredd utgår från gatutyp, flöden och trafikslag. Vid val av bredd och utformning ska hänsyn alltid tas till framtida skötselkostnader, till exempel yta för snöupplag och fasta hinder.
Gatutyper | Körfält | Vinge | Gång och cykel |
Lokalgata | 5.0 meter | 1 meter | Vinge byts ut till gång- och cykelbana eller trottoar om gatan ansluter till skola eller annan viktig målpunkt. Väljs trottoar eller GC-väg behövs dike, grönyta, refug, stödremsa eller annan yta som möjliggör snöupplag. |
Uppsamlingsgata | 6.0 meter |
Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet. |
|
Uppsamlingsgata ofta trafikerad av stora fordon | 6.5 meter | Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet. | |
Huvudgata | 7 meter | Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet. | |
Bussgata (enbart buss) | 7 meter | Mått för gång- och cykelbana eller trottoar utreds i projektet. |
Cykel- och gångbanor
För en attraktiv och säker gång och cykelbana krävs rätt bredd. Vid val av bredd och utformning ska hänsyn alltid tas till framtida skötselkostnader. Måtten är fri gång- och cykelbanebredd. Vid höga flöden bör gående och cyklister separeras. Tabellen nedan visar minimibredden för olika typer av gång- och cykelbanor, i enlighet med kommunal VGU-guide.
Typ av bana | Säkerhetszon, stödremsa och vägmarkering | |
Separerad dubbelriktad cykelbana |
Gångbana ≥ 1,8 m Cykelbana ≥ 2,2 m |
Cykel: 0,6 meter (fritt mått) till fasta oeftergivliga hinder. Gångbana: Fasta hinder ska stå utanför gångbanan. Stödremsa: 0,15 meter för GC och 0,25 meter för väg Vägmarkering 0,1 meter Vägmarkering, kantsten, stödremsa räknas inte in i gång- och cykelbanans mått. |
Oseparerad dubbelriktad cykelbana | ≥ 3,0 m |
Cykel: 0,6 meter (fritt mått) till fasta oeftergivliga hinder. Stödremsa: 0,15 meter för GC och 0,25 meter för väg Vägmarkering 0,1 meter Vägmarkering, kantsten, stödremsa räknas inte in i gång- och cykelbanans mått. |
Trottoar | ≥ 2,0 m |
Fri bredd exklusive bredd för kantsten, belysningsstolpar, elskåp och vägmärken. |
Separering av gång och cykel
- En dubbelriktad gång- och cykelbana är Linköpings kommuns standard i tätort och den måste vara minst 4 meter för att klara av en indelning i gång- respektive cykeldel.
- En 3 meter befintlig gemensam gång- och cykelväg kan inte delas upp mellan gång och cykel då trafikslagen får för liten yta enligt lagkrav samt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Avvikelse i vägens dimensionering - Lantbruksfordon
Vid byggnation i utkanten av staden samt genom kommunens mindre samhällen på landsbygden ska lantbruksfordonens framkomlighet beaktas. Det finns behov av att kunna förflytta lantbruksfordon mellan östra och västra delen av Linköping. Möjlig sträcka är Vårdbergsvägen, Vistvägen, Haningeleden, Lambohovsleden och behöver därför tas i beaktning. Linghem till Tornby är också en viktig väg. Linköping har 3-4 maskinfirmor för lantbruk med sina verksamheter i Torvinge/Tallboda, Hackefors, Kåparp och Tornby. Dessa har kunder i hela kommunens lantbruk och även grannkommuner.
Främsta sträcka Vårdsbergsvägen - Vistvägen - Haningeleden - Lambohovsleden (se bild)
Typ av maskin | Dimensionerande längd | Dimensionerande bredd |
Såmaskin. Modern tröska med hackar. Vanlig traktor med dubbelmontage. | 10 m | 4,6 m |
Där framkomlighet för lantbruksfordon behövs, ska hinderfri bredd vara enligt tabell ovan. T.ex. att inga hinder, vägmärken eller pollare hindrar och att fordonens däck kan passera fritt. Refuger kan anläggas som överkörningsbara.
Vändplats för avfallsfordon
Utformning av vändplats för hämtningsfordon ska utformas enligt Avfall Sveriges handbok.
Bild från avfall_sverige_handbok_inkl_bilagor_2023-10-12.
Prioriterade huvudcykelstråk
Prioriterade huvudcykelstråk ”cykellänken” projekteras enligt kommunens utformningsanvisningar.
Bild från avfall_sverige_handbok_inkl_bilagor_2023-10-12.