Hoppa till huvudinnehåll

Trafiksäkerhet

Beskriver separering av olika trafikslag, när olika hastighetsdämpande åtgärder kan användas samt anpassningar för specifika gatumiljöer.

Separering mellan cykel och biltrafik

  • Cykel och gång ska separeras från biltrafik om reglerad hastighet överstiger 30 km/tim. Val av separering görs beroende på utrymme och omkringliggande miljö. Mått enligt VGU. 
  • Skolvägar med höga flöden, t.ex. angöringsvägen för motortrafik till skolan, innebär att biltrafik och gång- och cykel alltid ska separeras oavsett hastighetsbegränsning.
  • Gator med höga fordonsflöden och/eller många tunga fordon ska förses med gång- och cykelbanor separerade från fordonstrafik. 

Hastighetsdämpande åtgärder

Hastigheten avgör till stor del hur allvarliga skadorna blir om en olycka inträffar och därför anläggs olika hastighetsdämpande åtgärder för att höja trafiksäkerheten. Det är viktigt att tänka på om gatan används för lantbruks-, breda- eller långa transporter.

Hastighetsdämpande åtgärder ska i första hand anläggas i anslutning till passager för oskyddade trafikanter. 

Åtgärd Kriterier
Blomlådor Bostadsgator. Ansökan krävs.
Ramp/upphöjd passage Används där gång- och cykelväg korsar bilväg. Säker hastigheten på bilar och ökar komforten för gående och cyklister som kan passera i plan. Kan regleras som övergångsställe eller cykelöverfart och ska då utformas enligt typritning för detta.   
Chikan Höga flöden av motortrafik, gång och cykel. Väljs ej på kollektivtrafikstråk.   
Busskudde Kan användas på gata som trafikeras av buss om trafiksäkerheten kräver det.   
Avsmalning (trafiköar) Höga flöden motortrafik, gång och cykel. Kan vara aktuellt vid busshållplats (timglashållplats)
Aktiva farthinder Mycket höga gång- och cykelflöden som korsar vägen på platser med kända trafikproblem

Trafiksäkerhet vid busshållplats

Cykelpassage och cykelöverfart

Övergångställen och gångpassager

Övergångsställen är ingen trafiksäkerhetsåtgärd, utan en framkomlighetsåtgärd. Anläggning av övergångsställe motiveras vid höga gångflöden samt målpunkter på båda sidor. Övergångsställen ska utformas till att fungera för personer med nedsatt rörelse- och orienteringsförmåga. Ena delen av övergångsstället är därför nedsänkt med ramp och den andra delen utformad med kantsten och taktila plattor. För personer med synnedsättning underlättar det om övergångsstället ligger vinkelrätt mot trottoaren. I första hand ska gatan smalnas av vid övergångsstället för att undvika refug. Om gatan är 7 meter eller bredare krävs refug. 2 meter bred refug krävs för att uppnå fullgod väntyta för väntande gångare och cyklister. För att kunna anlägga ett övergångsställe med refug enligt typritning krävs en yta av minst 1,2 meter bredd för refug. Vid anläggning av nya övergångsställen ska möjligheten atl hastighetssäkra till 30 km/h undersökas. Trafikplanerare ska göra en bedömning om övergångsställen ska anläggas eller inte.  

Senast uppdaterad den 7 maj 2025