Hoppa till huvudinnehåll

Trafiksignal

Beskrivning av några krav vid projektering och nyanläggning av signalanläggning. Ytterligare krav ställs i det enskilda projektet.

Projektering och ombyggnad av trafiksignalanläggning

En trafiksignalanläggning utförs av trafiksäkerhets-, tillgänglighets- och/eller framkomlighetsskäl där en utredning eller kvalificerad bedömning visar att andra åtgärder inte är tillämpliga. Resonemanget ska grunda sig på bland annat Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2014:30 och VGU.

Vid och inför ombyggnad-, nybyggnads- och kompletteringsprojekt med trafiksignaler är huvudsakligen tre parter, utöver beställaren, involverade enligt:

  • Signalprojektören som definierar parametrarna och logiken.
  • Programmeraren som omsätter signalprojektörens i kod som styrapparaten förstår.
  • Sidentreprenören som genomför byggnationen efter projektörens ritningar.

Utformning av trafiksignaler styrs av lagstiftning (TSFS 2014:30) där det finns lagkrav på var och hur stolpar ska placeras. Det är viktigt att hänsyn tas till det vid markprojektering så att tillräckliga utrymmen finns på rätt platser för en korrekt trafiksignalanläggning. Utformning ska även ske enligt Linköpings kommuns standardritningar.

En total dokumentation ska finnas över varje trafiksignalanläggning (anläggningsinfo) innehållande signalplan, kabelplan, funktionsbeskrivning, detektorfunktioner, konfliktpunkter, säkerhets- och rödtider, spärrmatris, IDXXX vid anläggning med bussprio, ritningsförteckning samt originalmaterial i excel och DWG.

Utformning av signalreglerade övergångsställen

Tryckknappslådor på signalreglerade övergångsställen ska alltid förses med akustisk signal, taktil pil och orienteringskarta. Signalstolpar vid övergångsställen placeras enligt standardritning så att både personer med rörelsenedsättning och nedsatt syn kan nå tryckknappen samt med hänsyn till framkomlighet och drift.

Placering av detektorslingor

De flesta trafiksignaler är utrustade med markförlagda detektorer i och runt korsningen. Detektorerna finns vanligtvis i respektive tillfart på ett avstånd om 5 till 180 meter till korsningspunkten och i vissa fall även i frånfarterna. Även på gång- och cykelbanor samt cykelbanor finns vanligtvis detektorer i tillfarten vanligtvis på ett avstånd om 20 till 60 meter från korsningen, vid behov även/ eller vid stopplinjen för cykel. Syftet är att detektera trafik och styra anläggningen. Detektorerna är också en del av trafiksignalanläggningen.Där detektorslingor läggs skall dessa ligga i ett undre asfaltslager så att slingorna inte påverkas vid fräsning av asfalten i framtida underhåll.

Senast uppdaterad den 7 maj 2025