Hoppa till huvudinnehåll

IT-stöd

Kommunledningsförvaltningen har gett LKDATA uppdraget att hantera IT-stöd åt förtroendevalda. Hyrestiden för IT-stöd är fyra år och följer mandatperioden.

Det digitala arbetssättet kräver en fungerande IT-stöd. Hyrestiden är anpassad för en fullgod funktion hela mandatperioden gällande exempelvis batteritid, slitage och uppdateringar. När IT-stödet lämnas tillbaka återvinns det eller blir föremål för en andrahandsmarknad.

Användarkonto med tillhörande e-postadress

Som nytillträdd förtroendevald får du åtkomst till Linköpings kommuns nätverk via ett användarkonto. Till ditt användarkonto får du en e-postadress som identifierar att du har ett förtroendeuppdrag i Linköpings kommun.

Den tilldelade linkoping.se e-postadressen är den som används vid all kommunikation mellan förvaltningsorganisationen och dig som förtroendevald. Med användarkontot kan du även logga in på de datorer som tillhör kommunens nätverk.

Datatrafik vid utlandsvistelse

Vid utlandsvistelse är det viktigt att tänka på att IT-stöd inte får tas med till länder utanför EU/EES. Eventuella undantag måste beslutas av säkerhetschef.

Om du vistas utomlands inom EU/ESS och tar med pekplatta gäller andra priser som varierar beroende på vilken operatör i utlandet som används. Mer information finner du på Telias hemsida:

Privat datatrafik utomlands som inte har en direkt koppling till det kommunala uppdraget ersätts av den enskilde genom avdrag från arvode. Då detta innebär ett administrativt merarbete ska pekplattans bredband endast nyttjas i yttersta nödfall utomlands.

Problem med IT-stödet

Vid problem med inloggning i appen MeetingsPlus, till exempel användarnamn eller lösenord kontakta i första hand din nämndsekreterare och i andra hand W3D3 Förvaltning.

Vid fel eller skada på pekplattan eller tillbehör till pekplattan kontakta LKDATA. Eventuella fel på utrustningen åtgärdas inom 2 arbetsdagar från det att utrustningen felanmälts till LKDATA. Felavhjälpning sker om möjligt via distanssupport. Om ordinarie utrustning inte kan repareras inom 2 arbetsdagar tillhandahåller LKDATA ersättningsutrustning. Du som användare ansvarar för transport/hämtning av utrustningen till Stadshuset, Storgatan 43.

Vid problem med inloggning i själva pekplattan, tvåstegsverifiering, Passwordkiosk, mobila bredbandet eller e-postkontot - kontakta LKDATA.

 

 

Senast uppdaterad den 19 januari 2023