Hoppa till huvudinnehåll

Följ och komplettera ditt ärende hos Miljöavdelningen

Med den här e-tjänsten kan du enkelt följa ditt ärende, skicka in kompletteringar och meddelanden till Miljöavdelningen.

Om e-tjänsten

I tjänsten “Följ och komplettera dina ärenden hos Miljöavdelningen” kan de som är upplagda som parter i ett ärende logga in och följa vad som händer i ärendet. Man kan se pågående och avslutade ärenden.

I e-tjänsten kan man:

  • Skicka in kompletteringar (bifoga filer).
  • Skicka meddelande till ärendets handläggare.
  • Ta del av handlingar i ärendet.

Det gäller till exempel uppgift om sjukdomssymtom, läkarintyg, information om allergier eller annan känslig information. Om du anser att Miljöavdelningen behöver ha uppgifterna för handläggningen, ber vi dig att ta kontakt med avdelningen för vägledning om hur du kan skicka in handlingarna till oss.

Hör av dig till Kontakt Linköping så hjälper de dig att komma i kontakt med Miljöavdelningen.

Kontakt Linköping

Linköpings kommuns kontaktcenter svarar på dina frågor och ger dig information om kommunens tjänster.

Till e-postformulär för Kontakt Linköping

Telefon: 013–20 60 00
Telefontid: måndag-fredag klockan 07:30-17:00 (juni - augusti, 07:30-16:00)

Inlogg i e-tjänsten sker med personlig e-legitimation.

Det krävs att Miljöavdelningen har lagt upp dig som en part i ärendet med ditt personnummer för att det ska vara tillgängligt via e-tjänsten. Detta gäller också kontaktpersoner på företag. Du måste ha någon av följande roller i ärendet; berörd, fastighetsägare, företagsombud, gräventreprenör, klagande, konsult, kontaktperson, medsökande, sökande, uppgiftslämnare eller verksamhetsutövare.

Hittar du inte ditt ärende? Eller vill du bli upplagd som företagsombud? Tag kontakt med Miljöavdelningen via e-post så hjälper vi dig. Ange vilket ärende det gäller, ditt namn, personnummer, e-postadress, telefonnummer samt vilken roll du har i ärendet. Agerar du som företagsombud är det också bra om du anger vilken roll du har i företaget (exempelvis VD, miljöansvarig, ekonomiansvarig och liknande).

Av sekretesskäl och praktiska skäl visas inte  all information i e-tjänsten. Ärenden och händelser av typen smittskydd och åtalsanmälan visas inte.

Vad händer när jag skickat in kompletteringar eller meddelanden med e-tjänsten?

När du skickar en komplettering eller meddelande med e-tjänsten går det direkt till ärendets handläggare. Om det vid handläggningen uppstår frågor kommer du bli kontaktad.

Relaterad information

 

De uppgifter du lämnar hanteras i ordinarie verksamhetssystem. Uppgifterna gallras ur e-tjänsten efter två månader.

Om återkoppling ges på annat sätt än via Mina ärenden anges det i e-tjänsten.

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av bygg- och miljönämnden för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är bygg- och miljönämnden.

Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål.

För frågor kontakta bygg- och miljönämnden enligt följande: [email protected] eller via
Linköping kommun
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativ

 

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor om den är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda e-tjänsten. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Senast uppdaterad den 9 april 2024