Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Anmälan autogiro

Som privatperson kan du betala fakturor till Linköpings kommun via Autogiro. För att göra det behöver du göra en anmälan om autogiro.

Om e-tjänsten

Autogiro är ett enkelt sätt att hålla reda på dina räkningar. Du får din pappersfaktura hemskickad, men betalningen sköts med automatik av banken. Det enda du behöver göra är att se till att det finns tillräckligt mycket pengar på ditt konto för att kunna betala räkningen.

OBS! Har du autogirofunktion så kvarstår den även om du anmäler dig för e-faktura. Då får du ingen pappersavisering hem i brevlådan, utan en e-faktura som presenteras i Internetbanken och betalas via autogiro.

Frågor och svar

Du behöver ha fått en faktura från kommunen innan du kan söka anmäla autogiro. På fakturan står ditt kundnummer, som du behöver fylla i när du anmäler autogiro.

Har du flera kundnummer behöver du göra en anmälan autogiro för respektive kundnummer. Det går inte att samla fler kundnummer i samma anmälan om autogiro

I första hand ska du kontakta din bank och informera dem om att du inte vill ha autogiro kopplat till Linköpings kommun längre.
Om banken säger att du behöver kontakta kommunen för att avsluta ditt autogiro är du välkommen att kontakta Kontakt Linköping för hjälp. Olika banker kan hantera autogiro på olika sätt.

Relaterad information

De uppgifter du lämnar hanteras i ordinarie verksamhetssystem. Uppgifterna gallras ur e-tjänsten efter två månader.

Om återkoppling ges på annat sätt än via Mina ärenden anges det i e-tjänsten.

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av Kommunstyrelsen för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är Kommunstyrelsen.

Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.
  • Du har också rätt att vända dig till tillsynsmyndigheten Integritetskyddsmyndigheten med klagomål. 

För frågor kontakta Kommunstyrelsen enligt följande: kommunledningsforvaltningen@linkoping.se eller via
Linköping kommun
Kommunstyrelsen
581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+
  • Telia e-legitimation

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID e-legitimation genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativt

Telias e-legitimation

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor kring e-tjänsten är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Senast uppdaterad den 1 februari 2021