Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Boka tid för budget- och skuldrådgivning

Här kan du boka en första rådgivning hos Budget- och skuldrådgivningen. Rådgivningstiden är en timme. Rådgivningen sker via telefon.

Om e-tjänsten

Du loggar in via e-legitimation. Om du saknar e-legitimation kan du boka tid via Kontakt Linköping.

Om jag bokar en rådgivning i e-tjänsten, kan jag då se namnet på rådgivaren jag kommer att få prata med?

Ja. När du gjort en bokning via e-tjänsten kan du logga in på Mina ärenden. Där kan du se namnet på handläggaren som kommer kontakta dig.

Hur hittar jag ”Mina ärenden” om jag behöver avboka, ändra eller komplettera min bokning?

Gå in under Självservice, omsorg och hjälp på www.linkoping.se.

Vilken information ska jag ta fram inför första rådgivningen med budget- och skuldrådgivaren?

Ta med de papper du har gällande dina skulder (fakturor, årsbesked) och information om din inkomst (lön, bidrag med mera). 

Jag har inget mobilt bank-id. Hur bokar jag en rådgivning då?

Kontakta Budget- och skuldrådgivningen via e-post formuläret. Du kan också ringa 013-20 60 00.

Jag vill hjälpa en annan person att boka en rådgivning, men e-tjänsten kräver mobilt bank-id. Hur gör jag då?

Kontakta Budget- och skuldrådgivningen via e-post formuläret. Du kan också ringa 013-20 60 00.

Jag vill boka en rådgivningstid längre fram men där finns inga bokningsbara tider inlagda. Hur gör jag då?

Kontakta Budget- och skuldrådgivningen via e-post formuläret. Du kan också ringa 013-20 60 00.

Finns det möjlighet att boka tolk för rådgivningen?

Ja, det gör det.

Relaterad information

Återkoppling och gallring

Efter avslutat ärende finns dokumenten kvar i Mina ärenden ytterligare två månader innan det gallras bort.

Återkoppling på bokad rådgivningstid sker genom att du får en bekräftelse skickad till den e-postadress som du har angivit i bokningen. Därefter sker rådgivning med budget- och skuldrådgivare på den tid du har bokat.
Du blir uppringd på det telefonnummer du lämnar i bokningen.

Om din kontakt med Budget- och skuldrådgivningen resulterar i ett fortsatt ärende kommer dina personuppgifter att läggas in i Budget- och skuldrådgivningens ärendehanteringssystem. Lämnade uppgifter bevaras i 5 år från avslutande av ärende eller från beslut från Kronofogden om skuldsanering. Därefter gallras uppgifterna i ärendehanteringssystemet.

Personuppgifter som lämnas ovan behandlas av Budget- och skuldrådgivningen för administration som behövs för att handlägga ärendet. Personuppgiftsansvarig är Kommunstyrelsen.

Du har ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter.

För frågor kontakta Kommunstyrelsen

eller via brev till

Linköping kommun
Kommunstyrelsen
581 81 Linköping

E-legitimationer

Vissa av Linköpings kommuns e-tjänster kräver att du loggar in med e-legitimation.

Följande e-legitimationer används. (Avvikelser kan förekomma.)

  • BankID
  • E-medborgarkonto
  • Foreign eID (För dig med ett eID från ett annat land. Välj inloggningsmetod Foreign eID i e-tjänsten för att se vilka länder det gäller.)
  • Freja eID+
  • Telia e-legitimation

BankID

BankID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med pass, körkort och andra fysiska legitimationshandlingar. Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID e-legitimation genom sin bank. Ett BankID har samma värde och används på samma sätt, oavsett vilken bank som utfärdat det.

Har du frågor, funderingar eller problem med ditt BankID bör du kontakta din bank.

Freja eID+

Freja eID+ är en gratis, svensk e-legitimation.

För att skaffa Freja eID+ behöver du ha en smart mobil, en fysisk legitimation och ett e-postkonto. Du behöver också göra ett besök hos ett ATG-ombud för ID-kontroll.

Om du inte får, kan eller vill skaffa BankID kan Freja eID+ vara ett alternativt

Telias e-legitimation

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor kring e-tjänsten är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping.

Du som har skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Ta kontakt med Kontakt Linköping så får du hjälp med ditt ärende.

Senast uppdaterad den 11 november 2020