Snabbnavigation

Hoppa till huvudinnehåll

Orosanmälan vid misstanke eller kännedom om att barn far illa

Här kan du göra en orosanmälan via en e-tjänst om du misstänker att ett barn far illa. Du behöver inte veta säkert om något är fel, det räcker med att du misstänker eller känner oro för barnet.

Denna e-tjänst kan du använda både som privatperson och i tjänsten med anmälningsskyldighet. Om du gör din anmälan som privatperson kan du vara anonym, men du kan inte vara det om du har anmälningsskyldighet. Om ditt namn blir känt för socialtjänsten kan vi endast i undantagsfall undanhålla det för den som berörs av anmälan.

Den här e-tjänsten kräver inte att du loggar in med BankID eller Telia e-legitimation.

Använda e-tjänsten

Vad händer med min anmälan?

En orosanmälan via den här e-tjänsten kommer till Social- och omsorgsförvaltningens mottagning för barn och unga. Det du skickar in här hanteras enbart under kontorstid. Om du gör en orosanmälan vid en annan tidpunkt kommer vi inte att handlägga den förrän nästkommande arbetsdag.

Våra kontorstider är:

  • Måndag–fredag klockan 8.00-17.00 (juni, juli och augusti, klockan 8.00-16.00)
  • Dag före röd dag klockan 8.00-16.00
  • Klämdagar och helgdagar: Stängt

Vid akut oro

Vid akut oro ska du alltid göra en muntlig orosanmälan genom att ringa enligt följande:

  • Vardagar (inte klämdagar) klockan 9:00-11:30 och 13:00-16:00 ring mottagningen för barn och unga på telefonnummer 013-20 61 88.
  • Kvällar, helger och helgdagar ring Socialjouren på telefonnummer 013-20 75 26.

Vad händer med de uppgifter jag lämnar i anmälan?

Lämnade uppgifter registreras i Social- och omsorgsförvaltningens verksamhetssystem för att din orosanmälan ska kunna behandlas och för att social- och omsorgsnämnden ska kunna fullgöra sina åtaganden. Orosanmälan gallras ur Abou (e-tjänstprogrammet) efter 14 dagar.

Som privatperson har du rätt att vara anonym i denna e-tjänst, men du kan lämna ditt namn och kontaktuppgifter. Om du gör det har du ett antal rättigheter enligt dataskyddsförordningen:

  • Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi behandlar om dig.
  • Du kan även kontakta oss för att begära rättelse, för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina personuppgifter. 

Social- och omsorgsnämnden är personuppgiftsansvarig nämnd. Vid frågor kontakta Social- och omsorgsnämnden enligt följande:

Om du lämnat en e-postadress i din orosanmälan skickas en bekräftelse via e-post till dig om att din orosanmälan har kommit in. Bekräftelsen innehåller inga av de uppgifter som du har lämnat i din orosanmälan i enlighet med offentlighets- och sekretesslagen.

Upplever du problem med e-tjänsten eller har frågor kring e-tjänsten är du välkommen att höra av dig till Kontakt Linköping, Linköpings kommuns kontaktcenter.

Senast uppdaterad den 4 september 2020

Chatta. Fäll ut menyn

Kontakt Linköping


Välkommen till Linköpings kommuns chatt. Chatten är öppen vardagar kl 8-16.

Vi som svarar är samhällsvägledare på Kontakt Linköping. Om du lämnar personuppgifter till oss behandlar vi dem såhär: